افزایش اشتها با انواع مکمل‌ها و شربت‌های اشتها آور زیر نظر متخصص

افزایش اشتها با انواع مکمل ها

کاهش اشتها اغلب موقتی بوده و قابل درمان است. معمولا مرتبط با مسائل روانی همچون پریشانی، استرس و افسردگی می‌باشد.

بسیاری از بیماری‌ها هم ممکن است باعث کم‌اشتهایی شوند؛ بیماری‌هایی همچون عفونت‌های باکتری یا ویروسی، کم‌کاری تیروئید، بیماری‌های مزمن کبد، مشکلات کلیوی، نارسایی قلبی، زوال عقل و دیگر مشکلات سلامتی. برخی داروها هم ممکن است در کاهش اشتها نقش داشته باشند.

درمان‌های خانگی بسیاری برای افزایش اشتها هستند تا جایی که دوباره خوردن وعده‌های غذایی برایتان لذت بخش شود. البته کاهش مداوم اشتها، به ویژه وقتی که باعث کاهش سریع و زیاد در وزن شود، ممکن است برای درمانی مطمئن‌تر نیاز به بررسی‌های پزشک متخصص باشد.

موارد زیر از تغییرات در اشتها هستند:

  • اشتها به طور کلی کاهش می‌یابد (کلا علاقه‌ای به خوردن هیچ چیز نباشد)
  • تغییرات در ذائقه
  • از دست دادن اشتها به طور کامل (بی‌اشتهایی)

چه بیماری‌هایی منجر به بی‌اشتهایی می‌شوند؟

داشتن اشتهایی سالم، می‌تواند به عنوان نشانه‌ای مثبت از سلامتی در نظر گرفته شود. عوامل متعددی می‌توانند در کاهش اشتها نقش داشته باشند، عواملی همچون کشمکش‌های احساسی، بیماری‌های سطحی یا مشکلات سلامتی حاد. کاهش اشتها ممکن است به عنوان عارضه‌ای جانبی از مصرف برخی داروها یا روندهای درمانی هم ایجاد شود. اگر دچار کم‌اشتهایی شدید هستید و بیش‌تر از چند روز طول کشیده است، سریعا با پزشکتان در میان بگذارید.

بی اشتهایی ممکن است بر اثر بیماری های مختلفی مانند افسردگی، سرطان و … به وجود آید. ابتدا نیاز است عامل بی اشتهایی بیمار به درستی تشخیص داده شود. سپس با توجه به عامل بیماری، زیر نظر پزشک متخصص تغذیه، درمان مناسب خود را دریافت نماید. ممکن است بر اثر مصرف خودسرانه برخی داروها، عوارض خطرناکی برای بیمار به همراه داشته باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت برای درمان بی‌اشتهایی خود با شماره های ما تماس حاصل فرمایید.

چه چیزهایی باعث بی‌اشتهایی می‌شوند؟


عوامل مختلف بروز بی‌اشتهایی را می‌توان به این صورت دسته‌بندی کرد:

  • مسمومیت بر اثر التهاب یا سموم. در این مورد، در طول مقابله با بیماری یا مسمومیت، بدن قادر به هضم غذا نیست و تلاش می‌کند که سموم را بدن دفع کند.
  • درد، فقدان آرامش، تشدید بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش
  • اختلالات غدد درون‌ریز همراه با مشکلات عملکرد غده تیروئید، هیپوفیز، هیپوتالاموس (ساختارهای مربوط به قشر مغز)
  • اختلالات مرتبط با سوخت‌و‌ساز (سرطان)
  • اختلالات مغزی (افسردگی)

کدام بیماری‌ها با بی‌اشتهایی همراه هستند؟


افسردگی چگونه بر اشتهای فرد تاثیر می‌گذارد؟

افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های اختلالات روانی است. یکی از شاخص‌ترین علائم این بیماری، بروز تغییر در اشتها است؛ افزایش یا کاهش در اشتها. ظاهر شدن بی‌اشتهایی در افسردگی کمی متفاوت است با موارد مربوط به دیگر بیماری‌ها. غذا بی‌مزه یا خام به نظر می‌آید، گاهی حتی بوی غذا یا توصیف غذا هم با واکنشی منفی از طرف بیمار همراه خواهد بود. این مساله ممکن است باعث حالت تهوع و یا حتی استفراغ شود. غذا خوردن دیگر لذت بخش نیست، بیماران غذا می‌خورند تنها به این خاطر که مجبوراند. گاهی هم لازم می‌شود کسی را واردار به غذا خوردن کنیم. اختلال در اشتها بر اثر افسردگی، با داشتن احساس پرخوردی همراه است، حتی با خوردن اندکی غذا هم این احساس و احساس تهوع ایجاد می‌شود. بی‌اشتهایی عصبی جایگاه ویژه‌ای میان اختلالات روانی دارد.

در بیشتر موارد، این بیماری متوجه دختران جوان می‌شود. اساس این بیماری، تمایلی غیرعادی برای کاهش وزن است به هر قیمتی که باشد، حتی اگر وزن بدن طبیعی یا پایین باشد. به خاطر مشکلات پیوسته‌ای که در مساله تغذیه ایجاد می‌شود، بیمار نمی‌تواند به تنهایی از پس این بیماری برآید. گاهی نیاز به مراجعه به پزشک و در موارد بسیار حاد حتی نیاز به بستری شدن دارد. اطرافیان نقش مهمی را در روزهای اول تشخیص بیماری ایفا می‌کنند. علاوه بر کاهش مصرف غذا، خستگی و بی‌حالی، مصرف داروهای مختلف به خاطر کاهش وزن، استفاده از تنقیه، تحریک برای استفراغ کردن پس از غذا خوردن بروز می‌دهد که نهایتا با کاهش وزن همراه است.

در چنین مواردی، اعضای خانواده نقش مهمی را ایفا می‌کنند. شما باید شخصی که از افسردگی یا بی‌اشتهایی رنج می‌برد را متقاعد کنید که به یک روانکاو مراجعه کند.

درمان‌های طبیعی برای افزایش اشتها


درمان‌های طبیعی برای افزایش اشتها

علاوه بر درمان‌های سنتی برای افزایش اشتها، گیاهان دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تاثیرداروهای گیاهی به اندازه درمان دارویی نمی باشد. علاوه بر آن درمان گیاهی نیز حتما باید زیر نظر پزشک متخصص تغذیه انجام شود زیرا ممکن است بیمار به برخی گیاهان حساسیت داشته باشد.

گیاهانی که برای افزایش اشتها مورد استفاده قرار می‌گیرند، در زیر بررسی می‌شوند:

انگور فرنگی هندی

وقتی که با کاهش اشتهای ناشی از مشکلات گوارشی مواجه می‌شویم، انگور فرنگی هندی می‌تواند بسیار اثر بخش باشد. این گیاه میزان سلامتی سیستم گوارش را ارتقا می‌دهد،  عملکرد دستگاه گوارش را سرعت می‌بخشد و کبد را سم زدایی می‌کند. در ترکیب با عسل، احساس تهوع  و استفراغ را هم کاهش می‌دهد.

به علاوه، با ویتامین سی غنی که دارد، سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد و جذب مواد معدنی را هم تسهیل می‌کند، که هر دو مورد مهم هستند اگر کمبود غذایی بر اثر فقدان تغذیه مناسب بوده باشد.

زنجبیل

زنجبیل در رفع سوء‌هاضمه و افزایش اشتها فوق‌العاده است. به علاوه، زنجبیل برای رفع درد معده هم بسیار موثر است.

فلفل سیاه

فلفل سیاه

فلفل سیاه اغلب به عنوان یک درمان آیورودایی برای تسریع در هضم غذا، افزایش اشتها، و درمان مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین نفخ و گاز روده را هم بهبود می‌بخشد.

اساسا، فلفل سیاه گیرنده‌های چشایی را تحریک می‌کند که در نتیجه میزان ترشح هیدروکلوریک اسید در معده را افزایش می‌دهد، و نهایتا باعث بهبود هضم می‌شود. علاوه بر این‌ها، شامل ترکیبی به نام پیپرین است که به جذب مواد معدنی شامل سلنیوم، بتاکاروتن و ویتامین بی کمک می‌کند.

اگر زخم معده دارید و یا جراحی شکم انجام داده‌اید، از درمان با فلفل سیاه استفاده نکنید.

هل

هل به عنوان یک گیاه مقوی برای هضم شناخته شده ‌است. این گیاه برای بهبود سوء‌هاضمه، نفخ شکم و اسیدیتی معده و افزایش اشتها مناسب است. اگر می‌خواهید این درمان مفید واقع شود، کافی است که دانه‌های هل یا پوسته گیاه را به چای ‌تان اضافه کنید.

دانه‌های کاروم

دانه‌های کاروم برای سیستم گوارشی عالی هستند. این گیاه به بهبود اشتها کمک می‌کند و با تسریع ترشح اسید و آنزیم‌های گوارشی، مشکلاتی همچون سوء‌هاضمه و نفخ شکم را درمان می‌کند.

ریشه قاصدک

ریشه قاصدک

ریشه قاصدک برای تسریع هضم و افزایش اشتها گیاهی شناخته شده است. همچنین به بهبود کبد و رفع مشکلات کیسه صفرا هم کمک می‌کند. و به عنوان دارویی ادرارآور هم موثر است.

می‌توانید ریشه قاصدک را در فروشگاه‌های گیاهان دارویی تهیه کنید. اگر در باغچه‌تان قاصدک دارید، می‌توانید ریشه آن را جدا کنید، آن پاک کرده و قطعه قطعه کنید و سپس در فر با دمای ۲۵۰ درجه به مدت دو ساعت حرارت دهید.

قبل از مصرف این گیاه، به پزشک مراجعه کنید که دوز مصرفی مناسب را برایتان مشخص کند و مطمئن شوید که در داروهای دیگری که احتمالا مصرف می‌کنید اختلال ایجاد نکند.

سیر

سیر

سیر به عنوان یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای بهبود بی‌اشتهایی در نظر گرفته می‌شود چون به خوبی باعث تحریک دستگاه گوارش می‌شود.

گشنیز

آب گشنیزبرای تسریع هضم استفاده می‌شود چون به ترشح اسید معده کمک می‌کند. گشنیز برای درمان سوء‌هاضمه، نفخ، حالت تهوع، کولیت و دیگر بیماری‌های مشابه هم کمک می‌کند.

تمر هندی

تمرهندی وقتی که دچار بی‌اشتهایی می‌شویم موثر است و دارای خواص ملین و کارمیناتیف هم هست. البته، از مصرف تمرهندی‌هایی با عنوان مالابار خودداری کنید چون باعث کاهش اشتها می‌شوند.

یونجه

یونجه به تحریک اشتها کمک می‌کند و به عنوان پاک کننده طبیعی خون و کبد شناخته شده است. ادرارآور است و برای کسانی که مشکلات کلیوی دارند نیز مفید است. یونجه برای سلامت کلی بدن هم مفید است و سرشار از ویتامین‌های ای، بی، سی، دی و کا است، همچنین دارای کلسیوم، منیزیوم، پتاسیوم، فسفر، آهن، روی، اسید فولیک و دیگر مواد معدنی نیز می‌باشد.

البته نباید دوز زیادی از این گیاه مصرف شود. همیشه بهتر است قبل از استفاده از این گیاه به عنوان دارو، به پزشکتان مراجعه کنید چون برای کسانی که دچار بیماری‌های خودایمنی، نقرس و برخی بیماری‌های دیگری باشند مصرف ان برایشان مناسب نیست.

برنامه‌ریزی در زمان غذا خوردن


اگر بدن فردی به بی‌اشتهایی یا عوامل دیگری عادت کرده باشد، لازم است که تمایل احساسی و فیزیکی بدن برای غذا خوردن دوباره زنده شود. با عادت دادن بدن به غذا خوردن آن هم هر روز در ساعتی مشخص، ممکن است احساس گرسنگی دوباره به حالت طبیعی خود بازگردد. دانشگاه میو کلینیک تعیین یک برنامه روزانه برای غذا خوردن و رعایت کردن آن را پیشنهاد می‌دهد، چه در آن زمان گرسنه باشید چه نباشید. اگر حذف وعده‌ها به یک عادت تبدیل شده باشد، اگر مقدار غذای کمی اما در زمان مناسبی مصرف شود، می‌تواند مفید واقع شود.

محدودیت در مصرف مایعات


نوشیدن مایعات می‌تواند شکم شما را پر کرده و اشتها را نسبت به غذا کاهش دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید مصرف مایعات را در میان وعده‌ها و هنگام غذا خوردن محدود کنید. هیدراتاسیون مهم است، بنابراین مصرف مایعات نباید کاملا حذف شود. خوردن کمی مایعات به جای سر کشیدن آن، و مصرف نوشیدنی پس از وعده غذایی می‌تواند مفید باشد. اگر کسی با خوردن غذای جامد مشکل داشته باشد، مایعات مصرف شده باید محدود به مواد معدنی، مایعات کالری دار همچون نوشیدنی‌های سرشار از ویتامین و پروتئین، مصرف اوتمیل تهیه شده با شیر یا خامه و سوپ‌های خامه‌ای باشند.

غذا خوردن در محیطی دلنشین


غذا خوردن در محیطی دلنشین می‌تواند به شما احساس آرامش بخشیده، اشتها و عادات غذایی شما را بهبود ببخشد. محیط پذیرایی شما می‌تواند همراه با شمع‌هایی روشن، موسیقی آرام، دکوری با رنگ‌های مورد علاقه شخصی‌تان باشد و البته رادیو و تلویزیون روشن نباشد. تجربه‌ای از وعده‌ای غذایی لذت بخش می‌تواند همراه با بویی معطر همچون بوی دارچین یا هر بوی دیگری که دوست دارید نیز باشد.

داروی شیمیایی


بدن برای بقا و داشتن عملکردی مناسب، نیازمند میزان مشخصی کالری است که از غذاها تامین می‌شود. کاهش یا از بین رفتن کامل اشتها، می‌تواند منجر به دریافت کالری ناکافی شده و تاثیرات زیانباری روی سلامتی بگذارد. اما داروهایی هستند که باعث تحریک اشتها می‌شوند.

داروهایی همچون مجسترول با نام تجاری مجاس، درونابینول با نام تجاری مارینول ممکن است برای تحریک اشتهای افراد تجویز شود. برای افرادی که دچار بی‌اشتهایی ناشی از حالت تهوع هستند، پرومتازین با نام تجاری فنرگان، پروکلوپرازین با نام تجاری کامپازین، یا ایندانسترون با نام تجاری زوفران می‌توانند مفید باشند. داروهای افزایش اشتها با فواید و عوارض جانبی مختلفی همراه هستند و می‌بایست تنها با نسخه و تجویز پزشک متخصص استفاده شوند.

شربت آپتیزوم برای بی‌اشتهایی در کودکان

شربت آپتیزوم برای بی‌اشتهایی در کودکان

شربت اشتها‌آور طبیعی آپتیزوم، محرک اشتهایی طبیعی برای کودکان است. اشتها را به شکلی سالم افزایش می‌دهد و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد، بدون اینکه عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد. آپتیزوم ترکیبی از مواد هضم کننده و اشتها آور است. آپتیزوم میزان ترشح آنزیم‌های گوارشی را تحریک کرده و به گوارش غذا کمک می‌کند. و باعث می‌شود بدن بتواند برای داشتن سلامتی عمومی، مواد معدنی را بهتر جذب کرده و مصرف کند.

ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای افزایش اشتها

ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای افزایش اشتها

دریافت میزانی مناسب از ویتامین‌های مشخصی در رژیم غذایی‌ تان به کنترل اشتها کمک می‌کند.

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ، می‌تواند باعث کاهش اشتها شود.

اگر می‌خواهید اشتهایتان بیشتر شود، به داشتن این مواد در رژیم غذایی‌تان توجه کنید:

روی

کمبود روی در رژیم غذایی باعث بی‌اشتهایی و اختلال در حس چشایی می‌شود که تمایل به خوردن را کاهش می‌دهد.

تیامین

کمبود تیامین می‌تواند باعث کاهش اشتها و افزایش میزان مصرف انرژی شده و به کاهش وزن بیانجامد.

روغن ماهی

برخی مطالعات نشان داده است که این ماده اشتها را افزایش می‌دهد و در خانم‌ها پس از وعده‌های غذایی احساس سیری را کاهش می‌دهد.

آکیناسه (سرخارگل)

آکیناسه یک داروی گیاهی است که به خاطر خواصش در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات نشان داده است که این گیاه همچنین دارای ترکیباتی به نام آلکیل‌آمین است که می‌تواند باعث افزایش اشتها شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *