بهترین رژیم غذایی و تغذیه قبل از دوران بارداری

دوران قبل از بارداری یکی از دوره‌های پرخطر تغذیه‌ای است که با آن مواجه می‌شوید. مدت زمانی طول خواهد کشید تا بدن مواد مغذی ضروری جهت آماده سازی برای نیازهای افزایش یافته در دوران بارداری را فراهم کند. بعضی از مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای پاسخگویی به نیازهای افزایش یافته مادر مورد نیاز هستند و در طول رشد کودک بهترین امکانات را جهت حمایت مواد مغذی فراهم می‌آورند. بنابراین، زمانی که تصمیم به باردار شدن می‌گیرید، از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید.

داشتن یک وزن سالم بدن شما را برای باردار شدن آماده می‌کند و داشتن یک تغذیهٔ سالم موجب می‌گردد تا مواد مغذی را برای شروع مناسب دوران بارداری دریافت کنید. اگر شما و همسرتان به یک رژیم غذایی سالم و منظم پای‌بند باشید، افزایش شانس بارداری شما بیش‌تر خواهد شد. تغییرات غذایی سالم خود را ۳ ماه تا یک سال قبل از باردار شدن برنامه ریزی کنید. تغذیه سالم و باروری در زنان و مردان دو موضوع مرتبط به یکدیگر می‌باشند. کلینیک ما با سال‌ها تجربه در زمینه رژیم‌های مختلف از جمله رژیم قبل از بارداری، بهترین رژیم غذایی را با توجه به شرایط فردی شما ارائه می‌دهد تا تحت سلامت کامل، آمادگی بدنی کافی و با بهترین شرایط اقدام به بارداری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل نمایید.

تغذیه قبل از دوران بارداری


علاوه بر رژیم غذایی سالم، بسیاری از متخصصان تغذیه شما را تشویق می‌کنند تا از مکمل‌ها برای افزایش احتمال رسیدن تمامی مواد مغذی ضروری به بدن استفاده کنید.

اسید فولیک

زنانی که در سن بارداری هستند ۴۰۰ میکروگرم (معادل ۰٫۴ میلی گرم) اسید فولات یا اسید فولیک را در هر روز دریافت می‌کنند. این ویتامین به کاهش خطر ابتلا به نقص‌های مادرزادی لولهٔ عصبی مانند اسپینا بیفیدا کمک می‌کند. اگر در خانواده شما سابقه نقص لوله عصبی وجود داشته باشد، متخصص تغذیه ممکن است مصرف روزانه اسید فولیک شما را افزایش دهد. اسید فولیک ممکن است به طور طبیعی از طریق سبزیجات دارای برگ سبز تیره (مانند اسفناج)، مرکبات، آجیل، حبوبات، دانه‌های کامل و نان‌ها و غلات جامد به دست آید. این غذاها را می‌توان با یک ویتامین پریناتال که معمولاً شامل ۸۰۰ میکروگرم اسید فولیک است، ترکیب کرد.

کلسیم

بهترین راه برای تأمین کلسیم استفاده از مواد غذایی حاوی این عنصر است. توصیه می‌شود که زنان باردار حداقل ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز دریافت کنند. کلسیم را می‌توان از منابع طبیعی مانند انجیر، ماهی سالمون، برنج و پنیر به دست آورد.

ید

ید به توسعه مغز و سیستم عصبی نوزادان و کودکان کمک می‌کند. بارداری نیاز شما به ید را افزایش می‌دهد، و نوزاد در حال رشد برای تأمین ید تنها به شما وابسته است. برای برآوردن نیازهای نوزادی که هنوز متولد نشده است، به ید نیاز دارید. نمک یددار رایج‌ترین منبع ید است. مواد غذایی غنی از ید شامل موز، ماهی سالمون، تخم مرغ، پنیر و شیر هستند.

آهن

رژیم غذایی کم آهن ممکن است مشکلاتی را در تخمک گذاری ایجاد کند، و در صورت کمبود آهن بارداری برای شما مشکل‌تر می‌شود. نیازهای آهن شما نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای با باردار شدن افزایش می‌یابد، زیرا خون بیشتری برای شما و نوزادتان تولید می‌شود. تأمین مناسب آهن برای کمک به پیشگیری از کمبود آهن در رژیم غذایی مهم و برای رشد کودک نیز مفید است. مواد غذایی غنی از آهن شامل لوبیا، میگو، اسفناج و سویا هستند.

پروتئین

پروتئین برای رشد و ترمیم جنین، جفت، رحم و سینه و افزایش حجم خون در طی دوران بارداری مفید است. پروتئین در گوشت، تخم مرغ، محصولات لبنی و منابع گیاهی خاص مانند لوبیا و آجیل یافت می‌شود.

مولتی ویتامین

مهم است که قبل از شروع بارداری و حداقل یک ماه قبل از تصمیم گرفتن به بارداری مولتی ویتامین را بطور روزانه مصرف کنید. مولتی ویتامین بارداری به تأمین مواد مغذی ضروری برای حمایت از رشد سالم کودک شما از روزی که جنین در حال شکل گیری است کمک می‌کند. سبزیجات و میوه‌ها، مانند میوه‌های مرکبات و گوجه فرنگی، دارای ویتامین C هستند. بهترین منابع ویتامین B12 نیز عبارتند از گوشت و فراورده‌های لبنی. زنانی که گوشت و محصولات گوشتی مصرف نمی‌کنند ممکن است نیاز به غذاهای غنی شده با ویتامین B12 در رژیم غذایی خود داشته باشند. مولتی ویتامین‌های روزانه همچنین باید ۲۰۰ تا ۴۰۰ IU ویتامین D داشته باشند و برخی مطالعات نشان می‌دهد که دوز بالاتر ویتامین D در دوران قبل از بارداری، حین بارداری و در زمان شیردهی مفید است.

مواد غذایی که باید از خوردن آن‌ها پرهیز کنید


کافئین

پرهیز از مصرف کافئین (از جمله شکلات) در دوران قبل از بارداری مهم است. مصرف بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز می‌تواند احتمال باروری را به میزان ۲۷ درصد کاهش دهد. کافئین همچنین توانایی بدن برای جذب آهن و کلسیم را مختل می‌کند.

نوشیدنی‌های داخل بطری و کنسرو شده

شما و همسرتان باید از نوشیدنی‌های داخل قوطی و بطری‌های پلاستیکی استفاده کنید که فاقد بیسفنول است زیرا بیسفنول می‌تواند باروری را هم در مردان و هم زنان کاهش دهد.

لبنیات کم چرب

شیر، ماست و سایر محصولات لبنی کم چرب ممکن است حاوی آندروژن‌ها، هورمون‌های مردانه باشد که در هنگام گرفتن چربی در داخل مواد لبنیاتی باقی می‌مانند. این نوع غذاها و نوشیدنی‌ها ممکن است بدن شما را به تولید آندروژن تحریک کنند، که این امر می‌تواند در چرخه قاعدگی شما اختلال ایجاد کند.

چربی‌های ترانس

چربی‌های ترانس، که در مواد غذایی مانند چیپس‌های خاص و یا پاپ کورن‌هایی که داخل مایکروویو درست می‌شوند، یافت می‌گردند، غذاهایی که سریع آماده می‌شوند و غذاهای سرخ شده می‌توانند منجر به بروز التهاب و مقاومت به انسولین شوند که باعث کاهش باروری می‌گردد. در صورت مصرف بیش از حد، مواد غذایی فوق می‌توانند به عروق خونی شما آسیب برسانند و در نتیجه مانع انتقال مناسب مواد مغذی به سیستم تولید مثلی می‌شوند. چنان چه تصمیم به باردار شدن گرفته‌اید، همسرتان نیز هنگام غذا خوردن باید میزان چربی‌های ترانس را نیز در نظر بگیرند زیرا این نوع مواد باعث کاهش تعداد و کیفیت اسپرم می‌شوند.

موارد دیگر

موارد دیگری که باید از مصرف یا انجام دادن آن‌ها اجتناب کنید عبارتند از:

  • تخم مرغ‌های خام و گوشت خام یا نیمه پخته و یا صدف‌های حلزونی: این نوع مواد غذایی ممکن است شامل سالمونلا یا سایر ارگانیسم‌هایی باشند که می‌توانند باعث مسمومیت غذایی شوند
  • محصولات حاوی کبد: این نوع مواد غذایی حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A هستند که ممکن است برای یک جنین در حال رشد مضر باشند بنابراین باید از مصرف آن‌ها اجتناب شود.
  • مکمل‌های ویتامین فاقد برچسب قابل استفاده در دوران بارداری: ویتامین‌ها و مکمل‌های دیگر فقط باید در صورتی که روی برچسب استفاده از آن در حاملگی توصیه شده است، مصرف شوند. زیرا برخی از ویتامین‌ها، اگر در سطوح بالا مصرف شوند، برای جنین در حال رشد بسیار خطرناک هستند. مهم است که اسید فولیک را همان طور که قبلاً ذکر شد مصرف کنید، بنابراین می‌توانید آن را به عنوان یک مکمل به تنهایی یا در ترکیب با مکمل‌های مخصوص بارداری مصرف کنید.
  • دارو: پیش از مصرف هر نوع دارو و همچنین قبل از متوقف کردن داروهای تجویز شده که در حال مصرف هستند، با پزشک خود را مشورت کنید. در صورت نیاز به داروهایی که نیازی به نسخهٔ پزشک ندارند، دکتر داروساز را از باردار بودن خود مطلع کنید. حتی داروهای ساده‌ای مانند اسپری‌های بینی دکونژستانت می‌توانند حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای باشند که نباید در هنگام بارداری استفاده شوند.
  • مراقب توکسوپلاسموز باشید. سبزیجات شسته نشده، گوشت‌های نیمه پخته، خطر ایجاد توکسوپلاسموز را دارند که می‌تواند باعث سقط جنین، مرگ خاموش یا آسیب به نوزاد شما شود. بنابراین همیشه میوه و سبزیجات را بشویید، هنگام غذا دادن یا تمیز کردن بستر گربه خود از دستکش استفاده کنید و فقط گوشت کاملاً پخته شده را استفاده نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *