تغذیه برای رفع و پیشگیری از یبوست بارداری برای حفظ سلامت مادر و جنین

یبوست بارداری

یبوست مشکل شایعی است که زنان در دوران بارداری با آن مواجه می‌شوند که روند بارداری را با مشکل روبرو می‌کند. اکثر اوقات یبوست به این علت اتفاق می‌افتد که عملکرد هورمونی و مکانیکی با هم ترکیب می‌شوند که منجر به کند شدن کار دستگاه گوارش می‌گردد. مصرف مکمل آهن خوراکی، ورزش نکردن، کم‌آبی بدن و افزایش تولید پروژسترون ممکن است باعث ایجاد یبوست در اوایل بارداری شوند. یبوست در دوران بارداری ممکن است به علت فاکتورهای دیگر مانند استرس، بزرگ شدن رحم و درد لگن ایجاد شود.

اکثر اوقات یبوست در دوران بارداری می‌تواند علامت مشکل دیگری باشد. اگر یبوست شدیدی دارید که همراه با درد شکم است و یا گاهی اوقات به اسهال تبدیل می‌شود و یا اینکه مخاط یا خون دفع می‌کنید سریعا با متخصص تغذیه یا کارشناس مامایی خود تماس بگیرید. زور زدن هنگام حرکت روده یا دفع مدفوع سفت باعث بواسیر یا بدتر شدن آن می‌شود. بواسیر، عروق متورم‌شده در قسمت مقعد می‌باشد. اگرچه بواسیر به ندرت مشکلات جدی ایجاد می‌کند اما می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده شود. در اکثر موارد بعد از زایمان بواسیر از بین می‌رود اما اگر درد شدیدی دارید یا خونریزی در ناحیه‌ی مقعد دارید با متخصص تغذیه درکلینیک تماس بگیرید. توصیه می‌شود قبل از هر گونه درمان خانگی برای درمان یبوست در دوران بارداری با متخصص تغذیه مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشترو رزرو نوبت درصورت نیاز به درمان یبوست در دوران بارداری ویا آگاهی از ساعات کار کلینیک باشماره تلفن های ما تماس حاصل فرمایید.

برای درمان یبوست در دوران بارداری چه کاری می‌توانم انجام دهم؟


در این قسمت مواردی بیان می‌شود برای زمانی که باردار هستید که یبوست را از بین می‌برند و یا آن را تسکین می‌دهند:

سبوس

سبوس

بسیاری از مواد غذایی یبوست را از بین می‌برند، مدفوع را نرم وشل می‌کنند، مانند یک ملین طبیعی عمل می‌کنند و دستگاه گوارش را بوسیله‌ی فیبر یا فرایندهای شیمیایی و زیست‌شناختی روان می‌کنند. غذاهای حاوی سبوس معمولا سرشار از فیبر هستند و مدفوع را نرم وشل می‌کنند در نتیجه یبوست درمان می‌شود.

سبزیجات

سبزیجات

اگرچه قبلا در مورد فواید سبزیجات و تاثیرشان بر درمان یبوست صحبت کرده‌ایم اما سبزیجات خاصی مانند شاهی آبی، کلم، کرفس و اسفناج برای درمان یبوست موثر هستند. اگر جزء افرادی هستید که زیاد آب نمی‌خورید اسفناج گزینه‌‌ی خوبی برای درمان یبوست نیست چون اسفناج حاوی آهن است که منجر به یبوست می‌شود.

نوشیدن آب

نوشیدن آب

زیاد آب بنویشید. سعی کنید روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب یا دیگر نوشیدنی‌ها را بنوشید. ( اگر در طول روز آب بنوشید رنگ ادرار شما روشن یا زرد کم‌رنگ می‌شود که نشانه‌ی کافی بودن آب بدن است.) روزانه یک لیوان آبمیوه بنوشید به خصوص آب آلو می‌تواند مفید باشد. بعضی افراد معتقدند نوشیدن مایع گرم بعد از بیدار شدن به درمان یبوست کمک می‌کند.

لیمو

لیمو

چکاندن لیمو در یک لیوان آب گرم حس چشایی و بویایی شما را تحریک می‌کند و به عنوان یک کاتالیزور عالی برای دستگاه گوارش عمل می‌کند. این ترکیب، سموم و مواد غیرقابل هضم را از روده‌ی بزرگ خارج می‌کند. شما می‌توانید مقداری عصاره‌ آبلیمو داشته باشید. با افزودن مقداری آب، ترشی لیمو را کاهش دهید و بخورید این ترکیب روده‌های شما را روان می‌کند. آب گرم و لیمو باعث پیچش شکم و انقباض روده می‌شود درنتیجه اجابت مزاج راحت می‌شود.

پرتقال

پرتقال

پرتقال سرشار از فیبر و ویتامین cمی‌باشد. یکی از علت‌های یبوست کمبود فیبر می‌باشد بنابرین پرتقال یکی از بهترین روش‌های درمان یبوست می‌باشد. مصرف فیبر را روزانه افزایش دهید تا به مقدار ۲۵ تا ۳۰ گرم در هر روز برسد. همچنین می‌توانید از مرکبات دیگر مانند گریپ فروت و انار استفاده کنید.

شیر

شیر

شیر چندین فایده برای سلامتی دارد. نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب به شما کمک می‌کند در دوران بارداری دچار یبوست نشوید.

مصرف ویتامین قبل از زایمان

مصرف ویتامین قبل از زایمان

اگر مولتی‌ویتامینی که استفاده می‌کنید حاوی مقدار زیادی آهن است و شما کم‌خونی ندارید از متخصص تغذیه‌ی خود بخواهید مکملی برای شما تجویز کند که حاوی مقدار کمتری آهن باشد. مکمل‌های آهن علت شایع ایجاد یبوست در دوران بارداری می‌باشد. مکمل‌های آهن معمولی به خوبی در فرایند هضم جذب نمی‌شوند و مقدار کمی آهن وارد جریان خون می‌شود. بیشتر مقدار آهن در روده‌ها باقی می‌ماند. باقی‌مانده‌ی آهن با مواد غیرقابل هضم ترکیب می‌شود و چسبناک می‌شود در نتیجه به راحتی از میان روده‌‌ها عبور نمی‌کند. تا زمانی‌که رژیم غذایی برای بارداری کفایت کند نیازی به مکمل‌های آهن نیست.

روش‌های گیاهی

روش‌های گیاهی

شما می‌توانید چای گل ختمی بنوشید که از برگ گیاهان درست شده‌است. برگ‌ها را در آب‌جوش بخیسانید و روزانه برای درمان یبوست بنوشید. برگ سنا یک روش سنتی برای درمان یبوست می‌باشد اگر در دوران بارداری به مقدار کم و در مدت زمان کوتاه و زیر نظر پزشکتان مصرف شود روشی مطمئن است. همچنین در سه‌ماهه‌ سوم بارداری از برگ سنا استفاده نکنید زیرا ممکن است رحم شما را تحریک کند و باعث انقباضات براکستون هیکس ‌شود.

روغن کتان

روغن کتان

دانه‌‌‌ی کتان روشی دیگر برای درمان یبوست در دوران بارداری می‌باشد. دانه‌‌‌ی کتان سرشار از فیبر می‌باشد که فیبر مورد نیاز بدنتان را فراهم می‌کند همچنین منبعی غنی از امگا ۳ می‌باشد. مانند روش‌های دیگر، شما باید رژیم غذایی خود را با حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب برای هر قاشق دانه‌‌‌ی کتان کامل کنید. همچنین می‌توانید به جای دانه‌ی کتان از روغن کتان استفاده کنید.

چگونه در دوران بارداری از یبوست جلوگیری کنیم؟


روش‌هایی برای جلوگیری از یبوست وجود دارد که شما می‌توانید استفاده کنید و مطمئن باشید که دچار یبوست نمی‌شوید. البته در نظر داشته باشید که یبوست در دوران بارداری تقریبا اجتناب ناپذیر است.

از غذاهای ناسالم دوری کنید

اگرچه یک ظرف بزرگ بستنی یا یک همبرگر بزرگ برای شما که باردار هستید بسیار وسوسه‌کننده است اما این موادغذایی معمولا حاوی مواد نگه‌دارنده می‌باشند که نه تنها به روده آسیب می‌رسانند بلکه به رحم نیز آسیب می‌رسانند.

برنامه‌ی زمانی توالت رفتن

اگر برایتان مقدور است سعی کنید به توالت دسترسی داشته باشید که بعد از هر وعده‌ی زمانی که نیاز به اجابت مزاج داشتید حالت دستپاچه نداشته باشید. مثلا اگر باید ساعت ۸ صبح سرکار بروید حدود ساعت ۷فیبر بخورید یا آب آلو بنوشید. اگر قرار است عصر بیرون بروید باید منتظر بمانید تا به خانه برگردید و قبل از زمین گذاشتن پاکت خرید به توالت بروید.

از نوشیدنی‌های کافئین‌دار دوری کنید

از نوشیدنی‌های کافئین‌دار دوری کنید

اگرچه این نوشیدنی‌ها باید به حرکت روده کمک کنند چون ادرارآور هستند اما به علت کم‌آب کردن بدن باعث ایجاد یبوست می‌شوند.

به طور منظم ورزش کنید

پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری و یوگا یبوست را از بین می‌برند و حس تندرستی به شما می‌دهند.

به بدن خود توجه کنید

روده‌های شما بعد از هر وعده‌ی غذایی فعال هستند بنابراین بعد از هر وعده به توالت بروید. وقتی نیاز به اجابت مزاج دارید آن را به تاخیر نیندازید.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *