تغذیه مناسب برای فشارخون پایین، رفع خستگی، سرگیجه و رنگ پریدگی

رایج‌ترین علائم فشار خون پایین شامل گیجی، غش، تاری دید، بی‌حالی، سرگیجه، تهوع، تشنگی مفرط، سردرد، تنفس سطحی، رنگ‌پریدگی پوست، درد در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه و غیره می‌باشد. بیماری‌های زیربنایی مانند اختلالات عصبی، قلبی یا مربوط به غدد، نیز می‌توانند این علائم را تشدید کنند. به علاوه، افراد با سن بیشتر و بزرگسالان که انواع معینی از داروهای توصیه شده مانند ادرارآورها، مسدودکننده‌های بتا، مسدود کننده‌های آلفا و غیره را مصرف می‌کند، بیشتر با این مسئله مواجه می‌باشند. به عنوان بخشی از درمان فشار خون پایین، رژیم غذایی نقش مهمی را در تنظیم مؤثر افت فشار و نگه داشتن سطح فشار خون شما در محدوده‌ی نرمال بازی می‌کند. این مقاله لیستی از بهترین غذاهای طبیعی و رژیم غذایی سالم را برای درمان فشار خون پایین، فراهم کرده است. مجموعه‌ی آورده شده، از منابع قابل اعتماد گردآوری شده‌اند.

 افت ناگهانی فشار خون معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به یک باره از حالت خوابیده یا نشسته، بلند می‌شود. به این حالت، فشار خون موضعی گفته شده و ممکن است باعث سرگیجه و گیجی شود. زمانی که پزشک تشخیص داد که فشار خون شما پایین است، ممکن است از شما بخواهد که رژیم غذایی خود را تغییر دهید. رژیم غذایی شما، نقشی حیاتی را در حفظ فشار خون شما در سطح نرمال بازی می‌کند.متخصص تغذیه، برخی نکات تغذیه‌ای را گوش‌زد کرده و بهترین رژیم غذایی را برای تنظیم فشار خون به شما ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت جهت درمان فشارخون پایین در این کلینیک با ما تماس حاصل فرمایید. متخصصان تغذیه در این کلینیک آماده‌ی خدمت رسانی و کمک به درمان شما بیماران عزیز می باشند.

بهترین غذاهای طبیعی برای فشار خون پایین


رژیم غذایی برای بالا بردن فشار خون شامل غذاهای زیر می‌باشد:

کشمش

کشمش، نه تنها به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند، بلکه به درمان مؤثر فشار خون پایین نیز می‌پردازد. اگر به دنبال بهترین غذاها برای درمان فشار خون پایین هستید، نباید از کشمش به سادگی بگذرید. کشمش دارای موادی برای تنظیم مؤثر فشار خون شماست. برای گرفتن بهترین نتیجه، بهتر است در حدود ده دانه کشمش را در طول شب در آب خیس کنید. هنگام صبح، آنها را یکی یکی و با معده‌ی خالی میل نمایید. کشمش‌ها را قبل از قورت دادن به خوبی بجوید. همچنین می‌توانید آبی را که کشمش‌ها در آن خیس خورده اند، بنوشید. بهتر است از این روش برای حداقل یک ماه استفاده کنید.

شیرین بیان

ریشه‌ی شیرین بیان در بالا بردن فشار خون بسیار مؤثر است. به علاوه، این گیاه برای افرادی که از سندروم خستگی مزمن رنج می‌برند نیز مفید می‌باشد. همچنین این گیاه به کاهش توده‌ی چربی بدن کمک کرده و مایعات بدن را حفظ می‌کند. بنابراین، زمانی که می‌خواهید با فشار خون پایین مقابله کنید، می‌توانید ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم از ریشه‌ی گیاه شیرین بیان را استفاده نمایید. با این حال، در مصرف این گیاه زیاده‌روی نکنید. یک راه دیگر این است که چای شیرین بیان را با اضافه کردن ریشه‌ی پودر شده یا خشک آن به آب جوش، درست کنید. این چای را فیلتر کرده و آن را هر روز و به مدت چند روز برای کنترل فشار خون پایین، میل نمایید.

آب میوه

نوشیدن آب کافی و نیز دریافت آب میوه‌ها در طول روز، برای نگه داشتن فشار خون در سطح نرمال، بسیار مفید می‌باشد. معمولاً از دست دادن آب بدن یک علت رایج افت فشار خون است. همراه با آب میوه‌ها، می‌توانید از میوه‌های تازه و سالم نیز استفاده کنید. یک روش دیگر برای برای بهبود فشار خون، خوردن میوه‌ها با ماست یا بستنی است.

مغز آفتاب‌گردان و کدو تنبل

برای بالا بردن مقدار نمک دریافتی و ثابت کردن فشار خون خود، از دانه‌های آفتاب‌گردان و دانه‌های نمکی کدو تنبل (یک مشت) به عنوان میان وعده استفاده کنید. به علاوه، این دانه‌ها حاوی ویتامین‌ ای(E) هستند. برای این منظور می‌توانید از دانه‌های روغنی دیگر نیز استفاده نمایید.

جگر

فشار خون پایین معمولاً با کمبود ویتامین ب ۱۲ و فولات مرتبط است. بنابراین، برای جبران این کمبود، لازم است که مواد غذایی حاوی این مواد را در تغذیه فشارخون پایین خود بگنجانید. نقصان چشم‌گیر ویتامین B12 ممکن است خود را به صورت خطوط یا رگه‌هایی بر روی ناخن‌های شما نشان دهد. به علاوه، هلال موجود بر روی انتهای ناخن‌ها شروع به ناپدید شدن می‌کنند. بنابراین، افرادی که از افت فشار خون رنج می‌برند، بهتر است از سالمون، جگر، ماهی قزل‌آلا و از این قبیل مواد غذایی که منابع عالی ویتامین ب۱۲ هستند، بهره ببرند.

شیر و بادام

این ترکیب، یک درمان سنتی برای کمک به کنترل سطح فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون پایین بوده و بر روی غدد فوق کلیوی عمل می‌کند. برای حصول بهترین نتیجه، شما باید ۴ تا ۵ دانه بادام را در طول شب در کمی آب بخیسانید. صبح روز بعد، پوست بادام‌ها را جدا کرده و خمیر نرمی از بادام درست کنید. سپس این خمیر را به یک فنجان شیر در حال جوش اضافه کرده و برای مقابل با فشار خون پایین برای چند هفته، هر روز صبح از آن بنوشید.

هویج

اگر به دنبال تغذیه مناسب برای فشارخون پایین هستید، هویج یک گزینه‌ی عالی برای شما می‌باشد. این آب میوه، به بهبود جریان خون در بدن شما کمک کرده و سطح فشار خون را تنظیم می‌کند. برای دریافت بهترین نتیجه، بهتر است مقداری عسل (دو قاشق غذاخوری) را به یک لیوان آب هویج اضافه کنید. سپس این ترکیب را دو بار در روز (صبح و عصر) و با معده‌ی خالی بنوشید.

نمک

نمک نیز یکی از بهترین مواد در رژیم غذایی فشار خون پایین می‌باشد. نمک از طریق سدیم موجود در نمک که باعث افزایش فشار خون می‌شود، به درمان فشار خون پایین کمک می‌کند. با این حال، به دلیل احتمال به وجود آمدن مشکلاتی در سلامتی، بهتر است از اضافه کردن نمک بیش از حد به غذاهای خود پرهیز کنید.

لیمو

شگفت‌انگیز است که آب لیمو، برای درمان فشار خون ناشی از کم آب شدن بدن، بسیار عالی می‌باشد. به علاوه، آنتی اکسیدان‌های موجود در لیمو، برای کنترل جریان خون و حفظ فشار خون در سطح نرمال، مفید می‌باشند. اگر به دلیل افت فشار خون احساس خستگی یا بی‌حالی می‌کنید، بهتر است برای کنترل فشار خون، یک لیوان آب لیمو را که با کمی نمک و شکر مخلوط شده است، بنوشید.

سیر

سیر حاوی موادی است که به ثابت کردن فشار خون کمک کرده و دارای فواید دیگری نیز برای سلامتی می‌باشند. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از فواید سیر، آن را به صورت خام (دو حبه) قبل از خواب مصرف کرده و یا با مواد غذایی دیگر بپزید.

غذاهای کافئین‌دار

غذاهای کافئین‌دار مانند نوشابه، شکلات داغ، قهوه‌ی سنگین و دیگر نوشیدنی‌های غنی از کافئین، سطح فشار خون را به صورت موقتی بالا می‌برند. این بالا رفتن فشار خون ممکن است باعث تحریک ترشح هورمون آدرنالین شده یا فعالیت هورمون مسئول براش گسترش شریان‌ها را مسدود کند. اگر به صورت مکرر از فشار خون پایین رنج می‎برد، بهتر است قهوه‌ی سیاه را به اندازه‌ی یک فنجان در هنگام صبح و یا با وعده‌های غذایی میل کنید.

راهکارهایی برای پرهیز از فشار خون پایین


موارد زیر شامل تغییرات دیگری هستند که می‌توانید به منظور بالا بردن فشار خون، در رژیم غذایی برای فشار خون پایین خود ایجاد کنید:

  •  از وعده‌های غذایی کوچک و به تعداد بیشتر استفاده کنید. وعده‌های غذایی سنگین ممکن است باعث افت چشم‌گیر در فشار خون شما شوند و این موضوع به این دلیل است که بدن شما برای هضم وعده‌های حجیم باید سخت‌تر کار کند.
  •  از خوردن غذاهای دارای کربوهیدرات بالا و به خصوص کربوهیدرات‌های فراوری شده، پرهیز کنید. این غذاها به سرعت هضم می‌شوند که به نوبه‌ی خود می‌توانند باعث ایجاد افت در فشار خون شوند.
  •  در طول تابستان یا گرمای شدید، به ورزش بیرون از خانه نپردازید.
  •  از گذراندن وقت زیاد در سونا، حمام گرم و اتاق‌های بخار، بپرهیزید.
  •  وضعیت بدن را تغییر دهید، مثلاً به آرامی بلند شوید.
  •  از ماندن طولانی مدت در تخت بپرهیزید.
  •  جوراب واریس بپوشید تا خون در سراسر بدن شما جریان یابد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *