تغذیه و رژیم غذایی بعد از عمل لیپوساکشن

لیپوساکشن یک عمل جراحی زیبایی است که طی آن، چربی‌های اضافه از نواحی مورد نظر از بدن بیرون کشیده می‌شوند. این عمل بیش از همه در ناحیه شکم، ران‌ها، بازوها، باسن و پهلوها انجام می‌شود. هرچند لیپوساکشن روشی برای کاهش وزن نیست اما راه حلی برای استخراج چربی‌های متمرکزی است که به ورزش و رژیم غذایی مقاوم هستند. بعد از این جراحی بدن شما به کالری مناسب و مواد مغذی لازم نیاز دارد تا بتواند بعد از این عمل به خوبی ریکاوری شود و بهبود پیدا کند. یکی از مهمترین توصیه‌های مربوط به دوره بهبودی بعد از عمل لیپوساکشن، توصیه‌های مربوط به غذاهایی است که باید یا نیاید بخورید. داشتن رژیم غذایی غلط موجب می‌شود که شما وزن اضافه کنید و از سوی دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را به آن نرسانید.

اولین قدم در راه بهبودی پس از عمل لیپوساکشن، انتخاب رژیم غذایی صحیح و مناسب است. داشتن رژیم غذایی کامل و متعادل به شما کمک می‌کند هر چه سریع تر بهبودی پیدا کنید و بدن شما به طور طبیعی ترمیم شود. داشتن رژیم غذایی مناسب همچینن از بروز عوارض آزاردهنده‌ای مانند یبوست جلوگیری می‌کند. متخصص تغذیه یک رژیم غذایی سالم و متناسب برای دوره‌ی بعد از جراحی شما تدوین می‌کنند که موجب تسریع روند بهبودی زخم‌ها شده، از بروز عفونت جلوگیری کند و میزان قدرت و انرژی بدن شما را افزایش دهد. برای دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل نمایید.

غذاهایی که بعد از لیپوساکشن باید بخورید


روی

کدو، کدو تنبل و دانه کنجد منابع غنی روی هستند. زینک برای سلامت سیستم ایمنی بدن لازم است. بدن برای تولید و فعال سازی سلول‌های ایمنی بدن به روی نیاز دارد. زینک همچنین برای سنتز پروتئینی و رشد سلولی ضروری است و بنابراین بدن ما برای ترمیم زخم‌ها به روی نیاز دارد. کدو تنبل به عنوان منبع خوبی از روی، برای تغذیه بعد از لیپوساکشن توصیه می‌شود.

آب

توصیه می‌شود که در رژیم بعد از عمل لیپوساکشن، هر روز بین ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. البته این میزان با توجه به نیازهای خاص بدن شما و وزن شما متفاوت است. با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید مصرف چه میزان اب در روز برای شما مناسب است. مصرف آب کافی موجب می‌شود که بدن شما متابولیسم طبیعی داشته باشد و به کنترل گرسنگی و هضم بهتر غذا نیز کمک می‌کند.

کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها، در صورتی که به اندازه مصرف شوند، یکی از منابع طبیعی برای بازیابی توان بدن و بهبودی سریع پس از جراحی لیپوساکشن هستند. کربوهیدرات‌ها از شکسته شدن تارهای عضلانی جلوگیری می‌کنند و موجب می‌شوند احساس هوشیاری، چابکی و جوانی کنید. غلات کامل، حبوبات، جو دو سر و برنج از منابع سالم کربوهیدرات هستند.

غذاهای حاوی فیبر

غذاهای حاوی فیبر شامل غلات، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات می‌شوند. مصرف فیبر موجب بهبود هضم غذا و کاهش یبوست می‌شود که یکی از عوارض جانبی شایع بعد از لیپوساکشن است.

پروتئین

پروتئین‌ها یکی از حیاتی‌ترین و مهمترین عناصر یک رژیم غذایی سالم هستند و مصرف پروتئین کافی خصوصا بعد از جراحی لیپوساکشن بسیار مهم است. پروتئین‌ها موجب بهبود ساختار بافت‌ها رد بدن شده و به ترمیم زخم‌ها کمک می‌کنند. بهترین منایع پروتئین عبارتند از گوشت گوسفند، فرآورده‌های سویا، تخم مرغ و لبنیات کم چرب.

غذاهای دریایی

ماهی و سایر غذاهای دریایی گزینه بسیار مناسبی برای رژیم غذایی بعد از عمل لیپوساکشن هستند چرا که منابع غنی پروتئین و آهن هستند که برای بهبودی بعد از جراحی بسیار لازم است و از سوی دیگر چربی اشباع شده کمی دارند. غذاهای دریایی همچنین حاوی ویتامین B هستند و موجب تسریع روند ترمیم بافت‌های آسیب دیده می‌شوند.

انواع ویتامین‌ها

ویتامین‌ها موجب تقویت بدن و افزایش توان ترمیم بافت‌ها در بدن می‌شوند به نحوی که نیاز شما به داروها و مکمل‌های غذایی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. ویتامین‌های A ، C، D، E و K به ترمیم شدن زخم‌ها، بهبودی استخوانها و لخته شدن خون کمک می‌کنند. ماهی، کبد و سبزیجان سبز رنگ دارای ویتامین K هستند و مغزیجات، شیر، تخم مرغ و روغن سبزیجات دارای ویتامین E هستند. غذاهای حاوی ویتامین D شامل شیر، ماهی، تخم‌مرغ و غلات می‌شوند. قرار دادن تمامی این مواد سالم در رژیم غذایی روزانه به معنای بهبودی سریع بعد از عمل لیپوساکشن است.  ویتامین‌های A و C به خصوص در ترمیم زخم‌ها بسیار موثر هستند و به طور طبیعی در مرکبات، سبزیجاتی با برگ سبز، گوجه فرنگی، هندوانه، گریپ فورت، انبه و اسفناج وجود دارند.

چربی‌های سالم

خوردن مقادیر کافی از چربی‌های سالم یکی از عناصر اصلی رژیم غذایی بعد از لیپوساکشن است. منابع غنی چربی‌های سالم شامل روغن زیتون، غذاهای حاوی اسید چرب امگا ۳، دانه‌ها و مغزیجات می‌شود.

سبزیجات تاره و میوه

میوه‌ها و سبزیجات نیز منابع طبیعی برای تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدن در دوره‌ی ریکاوری بعد از لیپوساکشن هستند و به بدن شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر بافت‌های خود را ترمیم کرده و قدرت خود را دوباره بازیابی کند. سبزیجات معمولا بر اساس رنگی که دارند دسته‌بندی می‌شوند چرا که رنگ آنها نشان‌دهنده تاثیر آنها بر سلامتی است. سبزیجات بنفش و قرمز مانند گوجه، چغندر، تربچه و فلفل قرمز حاوی لیکوپن و اسید الاژیک هستند که این مواد برای دوره بهبودی و تغذیه بعد از لیپوساکشن برای بدن ضروری هستند. بهترین میوه‌ها برای تغذیه بعد از لیپوساکشن نیز شامل سیب، هلو، زردآلو، موز، پرتقال، هندوانه، توت‌فرنگی و انار می‌شوند. این میوه‌ها کالری کمی دارند اما از سوی دیگر سرشار از فیبر و انتی تکسیدان‌ها هستند که چربی‌ها را می‌سوزانند.

قارچ

خوردن قارچ به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. فعالیت سلول‌های گاما دلتا در افرادی که روزانه ۴ انس قارچ مصرف می‌کنند بیشتر است و در نتیجه پروتئین‌های التهابی در بدن این افراد کاهش پیدا می‌کند.

غذاهایی که بعد از لیپوساکشن نباید بخورید


غذاهای حاوی چربی اشباع شده

خوردن غذاهایی که دارای مقدار زیادی چربی اشباع شده هستند به هیچ وجه در تغذیه بعد از لیپوساکشن توصیه نمی شود. مقادیر زیادی از چربی‌های اشباع شده در غذاهای سرخ شده و فست فود و همین‌طور گوشت‌های کبابی و لبنیات پرچرب موجود است.

غذاهای شور

غذاهای شور برای تغذیه بعد از لیپوساکشن به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند. مصرف بالای سدیم موجب افزایش التهاب و تورم در بدن شما و طولانی شدن دوره ریکاوری می‌شود. شما باید حداقل بین ۲ تا ۴ ماه بعد از لیپوساکشن مصرف نمک خود را کاملا محدود کنید. نمک موجب احتباس آب در بدن شده و روند بهبودی بدن شما را از دید شما پنهان می‌کند. برای محدود کردن مصرف نمک، از خوردن غذاهای فرآوری شده و کنسروی خودداری کنید و در هنگام خرید مواد غذایی بر روی برچسب یا بسته بندی آن را نگاه کنید تا بدانید چه میزان نمک دارد. همچین بهتر است که به دنبال راه‌های جدید و سالم برای مزه دار کردن غذای خود باشید.

غذاهای پر شکر

شما باید بعد از عمل لیپوساکشن، مصرف غذاهای پر شکر و شیرین را قطع کرده یا بسیار محدود کنید. مصرف غذاهای شیرین موجب افزایش وزن ناخواسته در طول دوره ریکاوری می‌شود. اغلب غذاهای شیرین، ویتامین و مواد معدنی کمی دارند و ارزش غذایی آن‌ها پایین است و بنابراین کمکی به بهبودی شما نمی‌کنند.

غذاهای فرآوری شده

شما باید از خوردن غذاهای آماده و فراوری شده خودداری کنید چرا که این غذاها معمولا درای مقادیر زیادی شکر و مواد نگهدارنده هستند که موجب افزایش وزن می‌شود. خوردن نوشابه درست مانند خوردن کالری تنها است. یک قوطی کوچک نوشابه حداقل ۱۰۰ کالری انرژی دارد و این میزان نوشابه تنها حاوی شکر و کافئین است. این شکر توسط بدن شما جذب شده و به راحتی تبدیل به چربی می‌شود بنابراین از خوردن نوشابه، آب میوه‌های بسته بندی و دیگر نوشیدنی‌های آماده خودداری کنید.

سایر غذاها

سایر موادی که باید در رژیم بعد از لیوساکشن از خوردن آن خودداری کنید عبارتند از:

  •  چربی‌های ترانس: همانطور که می‌دانید چربی‌های ترانس موجب ابتلا به بیماری قلبی و چاقی می‌شوند و بنابراین حتی اگر عمل لیپوساکشن انجام نداده‌اید نیز باید از خوردن این غذاها خوداری کنید.
  •  کافئین: کافئین برای قلب شما ضرر دارد و انرژی شما را تنها به صورت موقتی و کاذب افزایش می‌دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *