جلوگیری ازسفید شدن موها با رژیم غذایی وتغذیه

خاکستری شدن موها امری طبیعی است که با بالا رفتن سن به تدریج رخ می‌دهد. موی شما از دو قسمت به نام ساقه و ریشه تشکیل شده است. با بالا رفتن سن، رنگدانه‌های مو به تدریج از بین می‌روند و در نتیجه تعداد رنگدانه کمتری در ساقه مو باقی می‌ماند. زمانی که تعداد سلول‌های رنگدانه ای در مو کاهش پیدا کند، ملانین کمتری تولید می‌شود و بنابراین رنگ مو به حالت خاکستری، نقره‌ای و سفید درمی‌آید. هرچند خاکستری شدن موها به طور طبیعی بر اثر بالا رفتن سن ایجاد می‌شود اما ژنتیک و استرس و میزان مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز در بروز آن موثر هستند و می‌توانند به روند سفید شدن موها سرعت دهند.

داشتن موهای خاکستری برای افراد مسن امری طبیعی، اما برای جوانان غیر عادی و غیرمنتظره است. سفید شدن موها در دوران جوانی امری آزاردهنده است. موی برخی از افراد در سنین بیست و سی‌سالگی شروع به سفید شدن می‌کند. به علت تغییر در سبک زندگی افراد و رژیم‌های غذایی، امروزه میزان بروز سفیدی مو در افراد جوان بیشتر شده است.  متخصص تغذیه بهترین رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از سفید شدن موها را به شما پیشنهاد می‌دهند.

مشاورین ما آماده پاسخگویی به سوالات شما از طریق شماره تماس ما هستند.

منابع غذایی موثر در درمان سفیدی مو 

استفاده از رنگ مو برای مدت زمان بسیار طولانی، تنها راه برای مقابله با سفیدی موها به شمار می‌رفته و می‌رود اما شاید داشتن رژیم غذایی صحیح و رساندن مواد مغذی لازم، همان جواب درست برای متوقف کردن سفیدی موها باشد.

غذاهای غنی از ویتامین ب۱۲

مصرف غذاهای غنی از ویتامین ب۱۲ یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از سفید شدن مو است. این روش همچنین در درمان موهای سفید نیز موثر است. ویتامین ب۱۲ به سلامت موهای سر کمک می‌کند  و سفیدی موها را برطرف می‌کند.میوه‌ها و سبزیجاتی بخورید که غنی از ویتامین ب۱۲ هستند  و رژیم غذایی سالمی داشته باشید. مطمئن باشید که این روش به زودی نتایج خود را نشان می‌دهد و شما شاهد رشد مجدد موهای خود خواهید بود. با مصرف ویتامین ب۱۲ و رژیم غذایی سالم، موهای سفید به تدریج از بین می‌روند و با موهای تیره‌تر جایگزین می‌شوند. برخی از غذاهای غنی از ویتامین ب۱۲ عبارت‌اند از:

·        تخم‌مرغ

·        جگر

·         موز

·         گوشت مرغ

ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان

ویتامین‌های S و E هر دو دارای خواص آنتی‌اکسیدان هستند که بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد در بدن موجب آسیب به بافت‌های بدن، سلول‌ها و ارگان‌ها می‌شوند و با خشک کردن و نازک کردن موها، سلامت آنها را به خطر می‌اندازند. رادیکال‌های آزاد در هنگام تبدیل غذا به گلوکز تولید می‌شوند. ویتامین‌های C و E به کند شدن روند پیری در بدن کمک می‌کنند و در نتیجه از خاکستری شدن مو نیز جلوگیری می‌کنند. ویتامین C بیشتر در مرکبات موجود است و منابع غنی ویتامین E نیز شامل ذرت، مغزی جات و تخم آفتابگردان می‌شود.

ویتامین ب۶

ویتامین ب۶ که با نام پیریدوکسین نیز معروف است یکی از گروه هشت تایی ویتامین‌های ب است. ویتامین ب ۶ برای داشتن موهای سالم  ضروری است و مصرف مقادیر کافی از آن موجب رساندن مواد مغذی لازم به مو شده و احتمال سفید شدن موها را پایین می‌آورد. مانند سایر ویتامین‌های گروه ب، این ویتامین نیز محلول در آب است و مقادیر اضافی آن از طریق ادرار دفع می‌شود. خوردن مقادیر کم ویتامین ب موجب خستگی بدن و ضعف حافظه می‌شود. منابع غنی ویتامین ب شامل گوشت مرغ و برنج می‌شود.

فولیک اسید

فولیک اسید به عنوان ویتامین ب۹ نیز شناخته می‌شود و نه تنها برای حفظ سلامت و تقویت موها برای برای کل بدن ضروری است. فولیک اسید مانند سایر ویتامین‌های گروه ب حلال در آب است و بنابراین شما باید هر روز مقادیر کافی ویتامین ب به بدن خود برسانید. فولیک اسید موجب کارایی صحیح سلول‌ها  و رشد سالم و طبیعی بافت‌ها می‌شود. کمبود فولیک اسید نیز موجب سفیدی زودرس موها می‌شود. جگر یکی از منابع غنی فولیک اسید است.

عدس

عدس نیز یکی از منابع غنی فولیک اسید  یا همان ب۹ است. ویتامین ب۹ مانند ویتامین ب۱۲ به تولید DNA و RNA کمک می‌کند. فولیک اسید همچنین برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است  و نقشی حیاتی در تولید متیونین دارد. متیونین نوعی آمینو اسید است که برای حفظ رنگ موها ضروری است.

نخود

نخود حاوی مقادیر بسیار بالایی ویتامین ب۹ است. یک فنجان نخود حاوی ۱٫۱۱۴ میکروگرم ویتامین ب۹ است. این درحالی است که ویتامین ب۹ مورد نیاز روزانه هر فرد در حدود ۴۰۰ میکروگرم است بنابراین یک فنجان نخود  در حدود سه برابر ویتامین ب۹ مورد نیاز بدن شما را دارد.

غذاهای حاوی بیوتین

بیوتین یکی از مواد غذایی مهم برای حفظ رنگ مشگی موها است. بنابراین برای حفظ رنگ موی خود بهتر است که غذاهای غنی از بیوتین مانند بادام و جو دو سر مصرف کنید. استفاده از محصولات بهداشتی حاوی بیوتین راهی عالی برای بازیابی رنگ موها است.

اسفناج

مصرف سبزیجات سبز موجب افزایش تولید رنگدانه در بدن می‌شود. اسفناج یکی از بهترین سبزیجات سبز در این مورد است. اسفناج از سفیدی زودرس موها جلوگیری می‌کند.

غذاهای حاوی پروتئین

غذاهای حاوی پروتئین عبارت‌اند از:

  • لوبیا: خوردن غذاهای غنی از پروتئین از بروز زودرس سفیدی موها جلوگیری می‌کند. لوبیا یکی از منابع غنی پروتئین است.
  • زینک: زمانی که صحبت از خوردن ویتامین‌ها و پروتئین‌ها در میان است، اشاره به مصرف غذاهای دریایی امری اجتناب‌ناپذیر است. کمبود روی معمولاً موجب عدم تعادل هورمونی و سفید شدن زودرس موها می‌شود. روی یک ماده‌ی معدنی است که برای سلامت موها و حفظ رنگ طبیعی آن ضروری است.
  • قارچ: وجود مقادیر زیاد پروتئین در قارچ به جلوگیری از سفید شدن موها کمک می‌کند. قارچ حاوی ویتامین و مواد معدنی زیادی است بسیاری دیگر از سبزیجات نیز حاوی ویتامین و مواد معدنی بالا هستند و به همین دلیل خوردن سبزیجات کمک زیادی به پیشگیری از سفیدی موها می‌کند.

هویج

ویتامین A یکی از مواد ضروری برای سلامت مو و پوست است. به همین دلیل، خوردن هویج باید بخش مهمی از رژیم غذایی مخصوص شما برای پیشگیری از سفید شدن موها باشد. ویتامین A موجب افزایش میزان ملانین لازم برای حفظ رنگ مو می‌شود.

 غذاهایی که نباید بخورید

در ادامه به برخی غذاهایی اشاره شده که موجب سفیدی موها می‌شوند و در صورتی که از خوردن آن اجتناب نشود، در بلند مدت عوارض جدی ایجاد می‌کنند:

  • شکر: بسیاری از افراد نمی‌دانند که مصرف بالای شکر موجب سفیدی موها می‌شود. مصرف غذاهایی که شکر زیادی دارند موجب تسریع مرگ سلول‌های رنگدانه ای و بروز زودرس سفیدی موها می‌شود. غذاهای بسیار زیادی وجود دارند که حاوی شکر زیادی هستند و باید از خوردن ان اجتناب کنید. شکر همچنین موجب کاهش میزان ویتامین E در خون می‌شود و همانطور که میدانید ویتامین نقش مهمی در سلامت و رشد موها دارد.
  • کافئین زیاد: مصرف بالای کافئین موجب اسیدی شدن بدن می‌شود که این موضوع برای سلول‌های بدن و از جمله سلول‌های مو خوب نیست.
  • غذاها و نوشیدنی‌های بسته بندی شده: این غذاها حاوی مواد مصنوعی بالایی هستند و از سوی دیگر ارزش غذایی ندارند.
  • استفاده از رنگ‌های خوراکی مصنوعی: این مواد می‌توانند به طور دائمی به فولیکول‌های مو آسیب بزنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *