جلوگیری از ریزش مو و ضخیم کردن آن با رژیم غذایی شامل انواع ویتامین

رژیم غذایی ریزش مو

ریزش مو که تحت عنوان آلوپسی یا کچلی نیز شناخته می‌شود، اشاره به از دست‌دادن موی بخشی از سر یا بدن دارد. به طور کلی سر را درگیر می‌کند. شدت ریزش مو می‌تواند یک منطقه کوچک تا کل بدن را درگیر کند. عموما التهاب یا زخم دیده نمی‌شود.

بیماران با ریزش مو، باید با استفاده از تاریخچه پزشکی، سابقه رژیم غذایی و تست فیزیکی از لحاظ فاکتورهای خطر کمبود مواد غذایی غربال شوند. در بیماران با کمبود مواد مغذی، واضح است که باید این کمبودها برطرف شوند.

همه افراد ریزش مو دارند. ریزش مو حین دوش صبحگاهی، زمانی که موهایتان را خشک می‌کنید یا زمانی که باسرعت برس می‌زنید  اتفاق می‌افتد و کاملا طبیعی است. به طور میانگین مردم روزی ۵۰تا۱۰۰ تار مو در روز از دست می‌دهند. نیازی به توضیح نیست که ریزش موی زیاد می‌تواند ترسناک و نگران‌کننده باشد. خبر خوب این‌که اغلب راهی برای رهایی از این وضع وجود دارد.

بنابراین اگر نگران ریزش بیش از حد موهای خود هستید جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت با شماره های ما تماس حاصل فرمایید.

نشانه‌های ریزش مو چیست؟


نشانه‌های ریزش مو بین زنان، مردان و کودکان متفاوت است. درهرحال، افراد در هر سن یا با هر جنسیتی ممکن است متوجه جمع‌شدن بیشتر موهایتان در برس یا حین خشک‌کردن مو بعد از حمام شوید.

نشانه‌های ریزش مو در مردان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نازک‌شدن موی سر
  • عقب‌نشینی خط رشد مو
  • الگوی نعل اسبی شکل موهای سر که باعث می‌شود فرق سر آشکار شود

نشانه‌های ریزش مو در زنان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نازک‌شدن کلی موها به خصوص در فرق سر

نشانه‌های ریزش مو در کودکان و جوانان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ریزش ناگهانی توده‌های مو
  • ریزش کامل موهای بدن
  • توده‌هایی از موهای شکسته و ریزش ناقص موهای سر و یا ابروها
  • از دست‌دادن زیاد مو اما نه کچلی کامل بعد از بیماری‌ها و داروهای مختلف، کاهش سریع وزن، آنمی یا استرس

علل ریزش مو


تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم رخدادی است که بعد از بارداری، جراحی بزرگ، از دست‌دادن شدید وزن یا استرس زیاد اتفاق می‌افتد و شما هر روز مقادیر زیادی مو از دست می‌دهید؛ به خصوص اغلب زمانی که موهایتان را شامپو می‌کنید یا برس می‌زنید یا مدل می‌دهید..

نشانه‌ها

زنان مبتلا به تلوژن افلوویوم اغلب متوجه ریزش موهایشان در مدت ۶هفته تا ۳ماه بعد از یک رخداد پر استرس زندگی می‌شوند. هرچه این وضعیت اوج بگیرد، بیماران ممکن است مُشت‌مُشت مو از دست دهند.

ریزش موی ارثی

ریزش مو ارثی

ریزش موی ژنتیکی تحت عنوان آلوپسی آندروژنیک شناخته می‌شود و شایع‌ترین علت ریزش مو است. ژن مربوطه می‌تواند از خانواده پدری یا خانواده مادری به ارث برسد؛ بنابراین اگر هردو والدتان ریزش مو دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که شما هم ریزش مو داشته باشید.

کم‌کاری تیروئید

کم کاری تیروئید

میلیون‌ها نفر که بیشترشان زنان هستند، از بیماری تیروئید رنج می‌برند. زمانی که بدنتان مقدار بسیار کمی هورمون تیروئید(هورمونی که مسئول متابولیسم، ضربان قلب و خلق و خو است) تولید ‌کند، گفته می‌شود به هیپوتیروئیدیسم یا کم‌کاری تیروئید مبتلا هستید. اگر بدنتان مقادیر زیادی از هورمون تیروئید را بسازد، گفته می‌شود به هیپرتیروئیدیسم یا پرکاری تیروئید مبتلا هستید. هورمون تیروئید مسئول همه اعمال از میزان متابولیسم پایه(میزانی که در آن بدنتان از اکسیژن و انرژی برای عملکرد خود استفاده می‌کند) گرفته تا رشد و نمو مو، پوست و ناخن‌ها است. اما وقتی مقادیر درستی از این هورمون را نداشته باشید، ممکن است متوجه تغییراتی در اعمال بدنتان شوید.

لوپوس

لوپوس یک بیماری خودایمنی مزمن است که در آن سیستم ایمنی خود فرد به بافت‌های سالم حمله می‌کند. این بیماری حدود ۱ونیم میلیون نفر را درگیر کرده و باعث توقف بارداری زنان در طول سال‌های باروری می‌شود.

آنمی فقر آهن

زنانی که پریودهای شدیدی دارند یا منابع غذایی کافی غنی از آهن نمی‌خورند، ممکن است مستعد فقر آهن باشند که در این وضعیت خون گلبول‌های قرمز کافی ندارد. گلبول‌های قرمز اکسیژن را به سلول‌های سرتاسر بدن می‌رسانند و به شما انرژی می‌دهند.

عارضه‌های پوست سر

پوست سر معیوب می‌تواند باعث التهاب شود که این التهاب رشد موها را دچار مشکل می‌کند. عارضه‌های پوستی که منجر به ریزش مو می‌شوند عبارتند از التهاب پوست ناشی از چربی زیاد(شوره سر)، پسوریازیس و عفونت‌های قارچی مثل کچلی.

مدل‌دادن زیاد مو

شامپوزدن زیاد، مدل‌دادن زیاد و رنگ‌کردن زیاد مو می‌تواند به تارهای مو آسیب برساند. گرما و مواد شیمیایی موها را ضعیف می‌کنند و باعث شکنندگی و ریختن مو می‌شوند. اغلب، ترکیبی از روش‌های مختلف مثل کراتین، رنگ‌کردن و سشوارکردن می‌توانند باعث چنین آسیب‌هایی شوند.

۱۰ ماده غذایی که از ریزش مو جلوگیری می‌کنند


مصرف مواد غذایی که در این بخش نام برده شده است به کاهش ریزش مو کمک می کند:

اسفناج

اسفناج

اسفناج منبعی سرشار از آهن، ویتامینAوC و پروتئین است. فقر آهن علت عمده ریزش مو است. اسفناج نه تنها غنی از آهن است بلکه حاوی سبوم است که به عنوان یک نرم‌کننده طبیعی مو عمل می‌کند. هم‌چنین حاوی امگا۳، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و آهن است. این عناصر به حفظ سلامت پوست سر و موهای براق کمک می‌کنند.

هویج و سیب‌زمینی

هویج و سیب زمینی

برای داشتن موهای بلند و براق هویج را در رژیم غذایی خود بگنجانید. هویج به علت داشتن ویتامینA برای بینایی مفید است؛ هم‌چنین رشد موها را بهتر می‌کند. سیب‌زمینی نیز حاوی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامینA تبدیل می‌شود. کمبود ویتامینA ممکن است منجر به پوست سری خشک و خارش‌دار شود.

تخم مرغ و لبنیات

تخم مرغ

شیر، ماست، پنیر، تخم مرغ و… سرشار از مواد مغذی ضروری مثل پروتئین‌ها، ویتامین‌B12، آهن، روی و امگا۶ هستند. محصولات لبنی هم چنین منابع عظیمی از بیوتین(ویتامینB7) هستند که ضد ریزش مو است.

جوپرک

جوپرک

یک کاسه بزرگ جوپرک را به وعده صبحانه بیفزایید تا با ریزش مو خداحافظی کنید. جوپرک سرشار از فیبر، آهن، امگا۶ و اسیدهای چرب غیراشباع(PUFAs)است که رشد مو را تحریک می‌کنند و باعث ضخامت و سلامت مو می‌شوند.

گردو

گردو

برای جلوگیری از ریزش مو، گردو را به رژیم غذایی خود بیفزایید. گردو تنها آجیل شناخته شده‌ای است که حاوی بیوتین، ویتامین‌های گروهB(B1وb9وb6) ، ویتامینE مقادیر زیادی پروتئین و منیزیم است که همگی کوتیکول‌های مو را قوی می‌کنند و پوست سر را قوت می‌بخشند. گردو هم‌چنین از سلول‌ها در برابر آسیب DNA که ممکن است در اثر تابش مستقیم خورشید اتفاق بیفتد، محافظت می‌کند.

عدس

عدس

عدس حاوی پروتئین، روی، آهن و بیوتین است. علاوه بر این‌ها، عدس سرشار از فولیک اسید است. این ماده برای ساخت گلبول‌های قرمز سالم که پوست سر را با مقادی کافی اکسیژن تغذیه می‌کنند، ضروری است.

گوشت مرغ

گوشت مرغ

گوشت مرغ سرشار از پروتئین با کیفیت بالا است که موی شکننده را قوی می‌کند و از شسکتن آن جلوگیری می‌کند. چون مو و ناخن از پروتئین‌ها تشکیل شدند، شما باید این ماده را در رژیم روزانه خود بگنجانید.

توت‌فرنگی

توت فرنگی

توت‌فرنگی حاوی مقادیر بالایی سیلیس است. سیلیس یک ماده معدنی حیاتی برای رشد و قوت مو است. دیگر مواد غذایی سرشار از سیلیس عبارتند از برنج، جوپرک، پیاز، کلم، خیار و گل‌کلم.

ماست

ماست

ماست حاوی ویتامین B5 و D است که باعث تقویت فولیکول مو می‌شود. هم چنین می‌توانید از ماست به منظور ساخت ماسک مو نیز به تناوب استفاده کرد.

مواد غذایی سرشار از ویتامینC

ویتامین c

ویتامینC به جذب آهن در بدن کمک می‌کند و کمبود آن ممکن است منجر به ریزش مو شود. ویتامینC هم چنین دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که آسیب‌هایی را که رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌کنند و باعث ضعف و شکنندگی مو می‌شوند را کاهش می‌دهد. میوه‌هایی مثل پرتقال، انبه، زغال‌اخته، لیموترش و کیوی استفاده کنید. ویتامینC هم چنین به تولید یک پروتئین ضروری در بدن به نام کلاژن کمک می‌کند. کلاژن باعث استحکام عروق خونی و درنتیجه حمایت از محور مو می‌شود.

سوالات متداول درباره ریزش مو


آیا درمان‌های خانگی برای رشد مو همیشه جواب می‌دهند؟

برای شروع، یک رژیم مغذی سالم، عالی است؛ کمبود ویتامین و آهن می‌تواند مضر باشد بنابراین خوردن غذاهای سرشار از ویتامین یکی از بهترین درمان‌های خانگی ریزش مو است. درهرحال، مطالعات نشان می‌دهند که بیشتر درمان‌های خانگی نتایج مختلفی دارند بنابراین گزینه‌های دیگری را نیز مدنظر قرار دهید.

چه زمانی جایگزینی مو با روش غیر جراحی، گزینه‌ مناسبی است؟

اگر نسبت به جراحی بی‌میل هستید، ممکن است به ‌گزینه‌های غیر جراحی جایگزینی مو فکر کنید. بسته به علت ریزش مو، ممکن است دریابید که با بهبود رژیم غذایی، کاهش سطح استرس و درمان بیماری‌های درمان‌نشده یا فقدان ویتامین می‌توانید باعث رشد مجدد مو شوید. درهرحال، اگر ریزش مو به علت آلوپسی باشد، به احتمال کمتری موفق به جایگزینی مو با تکتیک غیر جراحی می‌شوید.

چگونه می‌توان مو را ضخیم‌تر کرد و باعث سلامت مجدد موی سر شد؟

بهترین انتخاب عمدتا به علت ریزش مو بستگی دارد بنابراین مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. در این‌جا برخی مراحلی را که باید برای رشد ضخیم‌تر موها درنظر بگیرید، آمده است. ابتدا، بفهمید که آیا استرس بر سلامت شما تاثیر گذاشته یا عادت‌های غذایی. ثانیا، مطمئن شوید که از هیچ گونه بیماری مثل اختلال تیروئید یا فقر آهن رنج نمی‌برید.

چگونه یک درمان برای رشد مجدد مو انتخاب شود؟

زنان و مردانی که ریزش مو دارند، اغلب به دنبال یک انتخاب برای رشد مجدد مو هستند. درمان رشد مجدد مو بسته به علت ریزش مو متفاوت خواهد بود. چون دلایل نازک‌شدن مو  بسیار گسترده‌اند، راه حل آن نیز از تغییرات سبک زندگی(مثل کاهش استرس، خوردن غذاهای سالم‌تر، رژیم مغذی) گرفته تا درمان مشکلات پزشکی(مثل اختلالات تیروئید یا آنمی) یا ملاقات با پزشک، متفاوت است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *