درمان ورم و التهاب معده(گاستریت) بارژیم غذایی وتغذیه

ورم معده به معنی التهاب پوشش شکم است که عمدتاً ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری می‌باشد (هرچند ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد). بسته به رژیم غذایی معمول شما، ورم معده می‌تواند بهتر یا بدتر شود و یا حتی منتهی به زخم معده  گردد. به همین دلیل است که رعایت یک رژیم غذایی به منظور اطمینان از بهبود وضعیتتان اهمیت زیادی دارد.

علائم ورم معده شامل نفخ، احساس سیری و درد هستند. به منظو کاهش علائم، باید از یک رژیم غذایی سازگار با ورم معده پیروی کرده و از غذاهایی که باعث بدتر شدن وضعیت می‌شوند مطلع گردید. در ادامه غذاهایی که باید هنگام درمان و زندگی با ورم معده مصرف کرد و یا از آنها اجتناب کرد معرفی شده‌اند.

در صورتی که ورم و التهاب معده مزمن شده و درمان نشود یا عامل آن مداوم باشد، علائم بدتر شده و ممکن است برای سال‌های بسیاری باقی بماند. این وضعیت می‌تواند حتی در کل زندگی فرد ماندگار باشد. ورم معده مزمن می‌تواند باعث شود که پوشش معده فرسایش یافته و منجر به زخم معده یا زخم‌های عمیق در پوشش آن گردد.

اگر به تازگی ورم معده در شما تشخیص داده شده باشد، باید به منظور تسکین علائم و افزایش کیفیت زندگی خود تغییراتی در شیوه زندگی‌تان لحاظ کنید. علاوه بر کاهش استرس، تنظیم رژیم غذایی یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کنترل ورم معده است.

متخصصین تغذیه ما در متخصص تغذیه بهترین و سالم‌ترین رژیم غذایی  را برای درمان التهاب معده به شما توصیه خواهند کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ررزو نوبت با شماره‌هایما تماس حاصل نمایید.

غذاهایی که باید هنگام ابتلا به ورم معده مصرف کرد 


برخی غذاها وجود دارند که باید هنگام ابتلا به ورم معده و زخم معده مصرف شوند زیرا دارای تاثیر خنک کنندگی پوشش معده را داشته و می‌توانند التهاب داخلی را کاهش دهند. این مواد غذایی عبارتند از:

مصرف وعده‌های غذایی کوچک 

به جای خوردن وعده‌های غذایی کمتر در روز با مقادیر زیاد غذا در هر وعده، سعی کنید مقادیر کمتری را به دفعات بیشتر مصرف کنید. برای مثال به جای داشتن سه وعده غذایی در طول روز، ۵ تا ۶ وعده غذایی کوچک‌تر را در هر چند ساعت یک بار مصرف نمایید. خوردن مقادیر کمتر به دفعات بیشتر می‌تواند به افزایش جریان خون در معده کمک کند که باعث تسریع بهبودی می‌گردد و علاوه بر آن مصرف غذا در بخش‌های کنترل شده می‌تواند تاثیرات اسید موجود در معده را کاهش دهد.

نوشیدن آب کافی 

به نظر می‌رسد که آب به کنترل علائم ورم معده کمک می‌کند، بنابراین حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب در روز بنوشید. سعی کنید هنگام بروز علائم یک لیوان کامل آب بنوشید و با هر وعده‌ی غذایی نیز یک لیوان آب مصرف کنید. برخلاف شیر و کافئین، آب باعث افزایش تولید اسید معده یا احساس سوزش نخواهد شد.

غذاهای چرب و پروتئین 

منابع عالی از این غذاها شامل گوشت حیوانات علف‌خوار، ماهی غیر پرورشی، تخم مرغ‌های بدون قفس یا ماکیان رشد یافته در مراتع می‌باشند. چربی‌ها و پروتئین‌های سالم می‌توانند دیواره‌ی روده را ترمیم کرده و علائم التهاب مانند را کاهش دهند. ماهی‌هایی مانند سالمون یا ساردین نیز منبع عالی از امگا-۳ هستند که می‌تواند التهاب را کاهش داده و برای مبتلایان به ورم معده سودمند است. سایر چربی‌های سالم شامل روغن نارگیل یا زیتون، آووکادو و کره حیوانات علف‌خوار می‌باشند.

ماست 

ماست نیز یک انتخاب بسیار عالی برای کمک به بازیابی فلور روده به حالت طبیعی و بازگرداندن تعادل در معده است. بهتر است محصولات کم چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید که حاوی کشت باکتریایی زنده و فعال هستند. می‌توانید ماست ساده را با عسل به عنوان یک شیرین کننده ترکیب کرده و برای آرام کردن معده‌ی خود مصرف کنید.

غذاهای سرشار از فیبر 

از آنجایی که فیبر بخصوص فیبر غیر محلول به حرکت غذا از میان دستگاه گوارش کمک می‌کند، مصرف غذاهایی که منبع سرشاری از آن هستند برای افراد مبتلا به ورم و التهاب معده مفید است. خوشبختانه دسترسی به منابع خوبی از فیبر غذایی دشوار نیست. میوه‌هایی مانند سیب، موز، پرتقال و تمشک نمونه‌هایی از آنها هستند. همچنین سبزیجاتی مانند هویج و چغندر قند نیز از این دسته‌اند. غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، بلغور جو دوسر، جو، نان کامل و غلات صبحانه، پاستا و آرد ذرت نیز سرشار از فیبر هستند.

بروکلی 

در مطالعات پزشکی ثابت شده که یک ماده مغذی در بروکلی به نام سولفورافان در کشتن هلیکوباکتر پیلوری در پوشش معده موثر بوده و بنابراین برای ورم معده بسیار مناسب است. این سبزی در کشتن باکتری‌هایی که در برابر داروهای آنتی بیوتیک مقاوم شده‌اند نیز موثر می‌باشد. همچنین جوانه کلم بروکلی حاوی ۲۰ تا ۵۰ برابر سولفورافان بیشتر از گیاه بالغ است.

سیر 

سیر یک عامل ضد میکروبی و ضد قارچ گسترده اثر بوده و باکتری‌های هلیکوباکتر پیلوری به شدت به آن حساس هستند و از این رو برای ورم معده موثر است. هرچند،‌ برخی افراد مبتلا به سوزش معده مزمن واکنش خوبی به سیر نشان نمی‌دهند. در این صورت می‌توان ابتدا مقدار کمی از سیر (یا قرص سیر) را مصرف کرد و به تدریح میزان آن را تا آستانه‌ی تحمل افزایش داد.

شیرین بیان یا رازیانه

یک درمان سنتی برای برخی از انواع مشکلات گوارشی می‌باشد. ریشه شیرین بیان حاوی ترکیبی به نام گلیسیریزین است که دارای تاثیرات تسکین دهنده برای معده و تقویت دستگاه گوارش می‌باشد. اثرات دیگر گلیسیریزین شامل خواص ضد التهابی، ضد دیابتی، آنتی اکسیدان، ضد تومور، ضد میکروبی و ضد ویروسی است.

غذاهای سرشار از ویتامین بی 

غذاهای سرشار از ویتامین بی و کلسیم مانند سبزیجات سبز تیره، غلات کامل، سبزیجات دریایی، حبوبات و بادام را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

غذاهایی که باید در صورت ابتلا به ورم معده از آنها اجتناب کرد


در ادامه نوشیدنی‌ها و غذاهایی که باید در صورت ابتلا به ورم و التهاب معده از آنها اجتناب کرد معرفی شده‌اند.

غذاهای تند 

پرهیز از غذاهای تند باعث درمان ورم معده نمی‌شود اما به کنترل وضعیت کمک می‌کند. از مواد غذایی تند مانند پودر فلفل قرمز، فلفل، سس تند و ادویه کاری اجتناب کنید زیرا تاثیر بدی بر معده دارند. در صورت داشتن معده‌ای سالم، این مواد غذایی باعث آسیب زیادی نمی‌شوند؛ اما در صورت ابتلا به ورم معده، معده ضعیف بوده و مصرف غذاهای تند باعث تحریک علائم آن شده و شرایط را بدتر می‌کند.

غذاهای چرب

غذاهای چرب بخشی از مواد غذایی هستند که باید در صورت ابتلا به ورم معده از آنها اجتناب کرد از جمله غذاهای دریایی سوخاری، مرغ سرخ کرده، نیمرو، پیاز سوخاری، چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ کرده. از غذاهای دارای اسیدهای چربی ترانس نیز اجتناب کنید زیرا باعث تحریک پوشش معده شده و علاوه بر افزایش فشار خون باعث چاقی و و بیماری‌های قلبی می‌گردند.

برخی نوشیدنی‌ها 

از نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه پرهیز کنید. نوشابه یک نوشیدنی گازدار، کافئین‌دار و اسیدی است که برای پوشش معده بسیار مضر است. همچنین از قهوه چه بصورت کافئین‌دار و چه بدون کافئین، چای کافئین‌دار و کولا نیز اجتناب کنید زیرا گاز و اسید آنها می‌تواند وضعیت شما را بدتر کنند.

گوجه فرنگی 

گوجه فرنگی شبیه به مرکبات است زیرا اسیدی بوده و می‌تواند موجب تحریک یک معده‌ی حساس گردد. مقدار کمی از آن می‌تواند برای برخی افراد بی‌خطر باشد، اما سایر افراد بهتر است کلاً از محصولات گوجه فرنگی پرهیز کنند.

سایر غذاها 

سایر مواد غذایی که باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

  • چای
  • فلفل سیاه و قرمز
  • تمام محصولات لبنی با چربی بالا به جز شیر بدون چربی و پنیر و ماست کم چرب
  • محصولات گوجه فرنگی (سس، رب، کنسرو)
  • پرتقال، گریپ فروت، انجیر، توت‌ها و میوه‌های خشک
  • تنقلات و مواد غذایی کم ارزش
  • سوسیس فرآوری شده
  • کره
  • نوشابه یا سایر نوشیدنی‌های با قند زیاد
  • آب مرکبات و آناناس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *