درمان کم خونی ناشی از فقر آهن با رژیم غذایی و تغذیه

کم خونی زمانی رخ می‌دهد که تعداد گلبول‌های قرمز موجود در خون شما کمتر از حد نرمال باشد و یا گلبول‌های قرمز به میزان کافی هموگلوبین نداشته باشند. از آنجایی که یکی از اثرات جانبی کم خونی، کم شدن جریان اکسیژن است، معمولا علائم کم خونی شامل ضعف ماهیچه، خستگی یا بی حالی مداوم، سر در گمی و بعضی اوقات تغییر خلق و خو می‌شود. کم خونی شدید و دائم همچنین باعث بعضی عوارض می‌شود مثل: آسیب‌هی قلبی، مغزی و سایر اندام‌ها. در بعضی موارد، دلیل کم خونی، فقر برخی مواد مغذی در رژیم غذایی شما است که برای تولید گلبول قرمز و هموگلوبین ضروری هستند. اینجا لیستی از مواد غذایی سرشار از از آهن است که باید به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

اگر شما به فقر آهن مبتلا هستید، ممکن است بخواهید یک رژیم غذایی کم خونی را دنبال کنید که شامل غذاهای متنوعی است که به بهبود شرایط شما کمک می‌کند. متخصص تغذیه رژیم متعادلی به شما ارائه می‌دهند که شامل مقادیر زیادی آهن است و همچنین راهکارهایی برای تغییرشیوه زندگی‌تان پیشنهاد می‌کنند تا مشکل‌تان را ریشه‌کن کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت با ما تماس بگیرید.

درمان‌های طبیعی برای علائم کم خونی


در پائین روش‌هایی برای درمان طبیعی علائم کم خونی ارائه شده است، در بین این روش‌ها، برای پیشگیری از عوامل خطرزای کم خونی توصیه‌هایی شده که می‌توانند شرایط را وخیم‌تر کرده و حتی عوارضی را به وجود آورند:

طحال‌تان را تقویت کنید

در واقع اولین قدم برای درمان کم خونی، تقویت طحال است. طحال شما اندامی است که مسئولیت تولید گلبول قرمز و همچنین ذخیره مایعات موجود در بدن را بر عهده دارد. اگر طحال شما سلامت نباشد، اولین عامل برای ایجاد کم خونی می‌شود.

برخی مواد غذایی می‌توانند به تقویت طحال شما کمک کرده و به شما کمک می‌کنند به طور طبیعی علائم کم خونی را درمان کنید. اولین گروه مواد غذایی شامل کدو مخصوصا کدو تنبل، کدوی بلوطی، تخمه کدو و مواد غذایی نارنجی رنگ می‌باشد. این مواد غذایی برای تقویت طحال فوق‌العاده هستند. برنامه ریزی کنید که یک تا دو پرس کدو به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید.

گروه دیگر مواد غذایی که برای تقویت طحال و تولید گلبول قرمز بسیار مهم است، سبزیجات سبز رنگ و پوشیده از برگ مثل اسفناج، کلم پیچ و برگ چغندر. روزی یک پرس از این سبزیجات به تقویت طحال کمک بسیاری می‌کند.

از سوی دیگر، مواد غذایی تلخ نیز می‌توانند برای طحال شما بسیار مفید باشند، مخصوصا سبزیجاتی مثل کاهو. شما همچنین می‌توانید قبل از وعده غذایی سبزیجات تلخ را به عنوان مکمل مصرف کنید. اما هر ماده غذایی با اندکی طعم تلخ، می‌تواند برای تقویت طحال سودمند باشد.

برای سلامتی روده‎ها پروبیوتیک مصرف کنید

قدم بعدی برای درمان طبیعی علائم کم خونی، افزایش سلامت روده‌ها با مصرف پروبیوتیک‌ها است. سلامتی روده‌ها برای جذب مواد مغذی بسیار ضروری است. قاعده اصلی این نیست که: “شما آن چیزی هستید که می‌خورید” بلکه بیشتر این است که: “شما آن چیزی هستید که هضم می‌کنید”. اگرهضم در شما به خوبی صورت نگیرد و مواد مغذی به درستی جذب نشوند، شما آهن را جذب نمی‌کنید.

متاسفانه در افراد زیادی، ممکن است مصرف مکمل آهن آنقدر که باید کارساز نباشد. دلیل این امر این است که سیستم هضم آنها سالم نیست؛ این افراد معمولا مشکلی دارند که سندروم نشت روده نامیده می‌شود. نشت روده اجازه نمی‌دهد که شما آهن و همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر را به خوبی جذب کنید، مثل ویتامین ب‌۱۲، منیزیوم و روی.

تحقیقات نشان داده است که، وقتی فردی پروبیوتیک به رژیم غذایی‌اش اضافه می‌نماید، سطح تمام ویتامین‌های گروه ب و آهن در بدنش بالا می‌رود. بنابراین به جای اینکه به راحتی و بدون فکر کردن به مشکلات ریشه‌ای قرص آهن مصرف کنید، تلاش کنید تغییراتی ایجاد کنید که مشکلات ریشه‌ای را حل کرده و باعث سلامتی روده‌هایتان شود. معمولا متخصصان به شما پیشنهاد می‌کنند که به رژیم غذایی روزانه‌تان، مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک اضافه کنید، مثل ماست‌های خانگی، شیر بز و کلم ترش. سپس از مکمل‌های پروبیوتیکی مصرف کنید. این کار قطعا می‌تواند به جذب آهن بدن‌تان کمک کند.

غذاهای سرشار از آهن میل کنید

قدم بعدی که به شما کمک می‌کند به طور طبیعی مشکل کم خونی‌تان را برطرف سازید، خوردن غذاهای سرشار از آهن است. غنی‌ترین منابعی که سرشار از آهن بوده و می‌توانید در رژیم غذایی‌تان بگنجانید، گوشت بدون چربی و غذاهای دریائی هستند. از منابع دیگر آهن میتوان انواع مغزها، دانه‌ها، سبزیجات و دانه‌های غنی شده را نام برد.

جگر گوساله و جگر مرغ از بهترین منابع غنی از آهن به شمار می‌آیند. همچنین سبزیجاتی مثل هویج، کرفس، پیاز و نمک دریائی. این یک وعده غذایی کامل برای ذخایر کبدی است، چرا که مقایر آهن در آن بسیار زیاد است. برای تامین مواد غذایی سرشار از آهن، به دنبال گوشت حیواناتی باشید که از سبزیجات ارگانیک مصرف و رشد کرده‌اند مثل، گوساله، گاومیش و بره. همچنین اسفناج، کلم پیچ و برگ چغندر میل کنید.

دانه‌های سویا با مقایر باور نکردنی از آهن، می‌توانند به  انواع غذاها اضافه شوند، یا خودشان را به تنهایی میل کنید. آنها همچنین مقدار چربی ناچیز و پروتئین زیادی دارند.

غذاهای سرشار از ویتامین ث

ویتامین ث به جذب بهتر آهن کمک می‌کند. اگر شما یک وعده غذایی سرشار از آهن (گوشت گوساله) میل می‌کنید سعی کنید یک منبع ویتامین ث را نیز در آن وعده بگنجانید مثل، گوجه، فلفل و یا توت فرنگی.

شیرین کننده‌های طبیعی (به مقدار کم)

زمانی که می‌خواهید یک شیرین کننده استفاده کنید، اما چون از مصرف شکر پرهیز می‌کنید، نمی‌دانید چکار کنید، از شیره و یا عسل طبیعی به میزان کم استفاده کنید (هربار تقریبا یک قاشق چایخوری). عسل طبیعی می‌تواند گزینه مناسبی برای پرهیز از شکر در وعده‌های غذایی باشد، اما غذا را به میزان خیلی کمی شیرین می‌کند.

به فکر مصرف مکمل‌ها باشید

مصرف  ویتامین ب کمپلکس و قرص آهن می‌تواند برای شما فواید بسیاری داشته باشد. از فواید این مکمل‌ها، رفع استرس و سلامتی طحال است. برخی داروهای گیاهی به عملکرد بهتر طحال کمک می‌کنند مثل جینسینگ. جینسینگ به عنوان یک گیاه متعادل کننده شناخته میشود که سطح کورتیزول را پایین می‌آورد. مورد دیگر چغندرقند است که  از فواید آن می‌توان به کمک به گردش خون بهتر و سطح آهن بیشتر اشاره کرد.

کاهش استرس

اگر شما از لحاظ روحی فردی مضطرب هستید و دیر می‌بخشید، خشمگین هستید و یا دائم با عصبانیت و نگرانی‌های شدید می‌جنگید، همه این موارد باعث تقلیل و تخریب طحال و کبد شما و آسیب این اندام‌ها می‌شوند. بنابراین مطمئن باشید در طول هفته برای استراحت و تفریحتان وقت می‌گذارید. به علاوه، سعی کنید خواب کافی شبانه داشته باشید. همه این موارد کمک به تغذیه عمومی بدنتان کرده و کمک می‌کند بر استرس‌تان غلبه کنید. اگر شما تمام این موارد را انجام دهید با نتایج شگفت‌انگیزی در درمان کم خونی‌تان مواجه می‌شوید.

غذاهایی که باید از خوردن آن بپرهیزید


تعدادی غذا وجود دارند که به عنوان غذاهای ممنوعه برای افراد مبتلا به کم خونی شناخته می‌شوند. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

غذاهای غنی از فیتات

از غذاهای سرشار از اسید فیتیک باید اجتناب شود چراکه فیات‌ها باعث کاهش جذب آهن در رگ‌های خونی می‌شود. حبوبات و برخی دانه‌های فراورده نشده می‌توانند مثال‌های خوبی باشند.

تانین‌ها

مواد غذایی حاوی تانین‌ها درست مانند غذاهای سرشار از فیتات، مانع از توانایی جذب آهن می‌شوند. غذاهای حاوی تانین شامل قهوه، چای سبز، چای سیاه و انگورها می‌باشند.

غذاهای سرشار از کلسیم

کلسیم نیز می‌تواند مانع از جذب آهن توسط بدن شود. از محصولات لبنی مثل شیر، ماست و پنیر، در صورت وجود فقر آهن باید پرهیز شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *