رژیم غذایی، تغذیه و درمان خانگی در بیماری آرتروز شدید

از هر ۱۸ نفر یک نفر دچار آرتروز می‌شود. مفاصل و استخوان‌های غیر منعطف و دردناک که حرکت دادن آن‌ها دشوار است از ویژگی‌های آرتروز محسوب می‌شوند. استئوآرتروز متداول‌ترین نوع آرتروز است. هنگامی‌که غضروف بین استخوان‌ها و مفاصل از بین برود فرد دچار استئوآرتروز می‌شود. از بین رفتن غضروف باعث می‌شود استخوان‌‌ها روی یکدیگر بلغزند. غضروف انتهای استخوان‌ها (محل اتصال آن‌ها به یکدیگر) را می‌پوشاند. بدترشدن این وضعیت می‌تواند بر ظاهر و عملکرد مفاصل تاثیر بگذارد و فرد را دچار درد و ناراحتی کند و در نهایت انجام کارهای روزمره را برای او دشوار نماید. خوردن مواد غذایی ضد التهاب در زمره درمان‌های طبیعی آرتروز قرار دارد. غذاهایی که شما مصرف می‌کنید می‌تواند هم باعث افزایش التهاب بدن شود و هم زمینه را برای ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت فراهم کند.

افراد زیادی دچار آرتروز می‌شوند. آرتروز روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در دستگاه گوارش شروع می‌شود و باعث حیرت افراد زیادی می‌شود. اگر دچار آرتروز شده‌اید، از رژیم غذایی مخصوص پیروی کنید و توصیه‌های پزشکی را انجام دهید. متخصص تغذیه درمان‌های طبیعی از قبیل رژیم غذایی و مکمل‌ها را برای درمان آرتروز توصیه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر یا تعیین وقت ملاقات با ما تماس بگیرید.

رژیم غذایی مخصوص آرتروز


در آرتروز یک رژیم غذایی هوشمندانه باید سرشار از غذاهای ضد التهاب باشد.

غذاهای سرشار از امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش التهاب بدن کمک می‌کنند. ماهی سالمون که سرشار از امگا ۳ است اولین غذای منتخب شماست. گوشت گاوی که از علوف سبز تغذیه کرده است، تخم‌کتان، تخم شربتی و مغز گردو از دیگر خوراکی‌هایی هستند که سرشار از امگا۳ هستند. می‌توانید از خوراکی‌های سالم مانند گردو و کشمش استفاده کنید و برای وعده‌ی شام ماهی سالمون بخورید و در وعده صبحانه از تخم‌کتان و تخم‌شربتی استفاده کنید و مطمئن شوید که اسیدهای چرب امگا۳ را دریافت می‌کنید.

غذاهای سرشار از سولفور

دومین نکته‌ی مهم در رژیم غذایی مخصوص این دسته از بیماران، مصرف غذاهایی است که سرشار از سولفور هستند. سولفور حاوی یک نوع متیل سولفونیل متان است که به کاهش التهاب مفاصل و بازسازی بافت‌های بدن کمک می‌کند. محققان در پی تحقیقاتی که درخصوص تاثیرگذاری متیل سولفونیل متان در ارتباط با درد زانوی ناشی از استئوآرتروز انجام دادند، دریافتند که متیل سولفونیل متان می‌تواند باعث کاهش درد شود و به بهبود عملکرد استخوان کمک کند. غذاهایی که سرشار از سولفورند عبارتند از: پیاز، سیر، مارچوبه و کلم. بنابراین می‌توانید کلم سرخ شده را با مقداری سیر، پیاز و کمی گوشت (گوشت حیوانی که از علف سبز تغذیه کرده است) مصرف کنید و در کنار بشقاب خود کمی کلم، مارچوبه، سالاد کلم یا کلم رنده‌شده آب‌پز با سرکه قرار دهید. این غذاهای سرشار از سولفور به کاهش علائم آرتروز کمک می‌کند.

آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان غذای دیگری است که باید به رژیم خود اضافه کنید. آبگوشت استخوان قدرت التیام دهندگی قابل توجهی دارد. این آبگوشت سرشار از کلاژن است که حاوی آمینو اسیدهای پرولین و گلیسین است و به بازسازی بافت‌ها کمک می‌کنند. این آبگوشت همچنین حاوی کندروئتین سولفات و گلوکرامین است که به کاهش التهاب و درد مفاصل کمک شایانی می‌کنند.

میوه و سبزیجات

باید در رژیم غذایی خود مقادیر زیادی میوه و سبزی مصرف کنید. میوه و سبزیجات حاوی مقادیر زیادی آنزیم‌های هضم‌کننده و ترکیبات ضد التهاب هستند. انبه که حاوی پاپائین است و آناناس که حاوی بروملین است به کاهش علائم التهاب کمک می‌کنند. سایر میوه‌های خام نیز تاثیرات قابل توجهی دارند. محققان در بررسی‌های انجام شده دریافتند که میزان التهاب در افرادی که انبه مصرف کرده‌اند به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. انبه می‌تواند به افرادی که دچار بیماری‌های التهابی مانند آرتروز روماتوئید هستند کمک کند و التهاب بدن را کاهش دهد. این میوه به کاهش التهاب ناشی از بیماری‌های آرتروز و آسم کمک می‌کند. میوه‌ها و سبزیجات رنگی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین C، ویتامین A، فیبر، منیزیم، پتاسیم، آنزیم‌های هضم‌کننده و ترکیبات ضد التهاب‌ هستند. برگ‌های سبز، توت‌ها، آووکادو، آناناس، انبه و خربزه حاوی مقادیر زیادی از این ترکیبات هستند. افرادی که از مقادیر کمی ویتامین C، میوه و سبزیجات استفاده می‌کنند سه برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به التهاب مفاصل قرار دارند و احتمال ملتهب شدن چند مفصل در آن‌ها بالاخواهدبود. رژیم غذایی باید حاوی مقادیر زیادی سبزیجات سالم، گوشت‌های غنی از امگا۳ ، میوه‌جات سالم و مغزهایی مانند تخم کتان، تخم شربتی و گردو باشد.

از مصرف این غذاها خودداری کنید


در بخش زیر فهرستی از مواردی که باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید را بر می‌شماریم.

  • از مصرف بیش از حد قند و شکر خودداری کنید، زیرا باعث التهاب بدن می‌شوند.
  • از مصرف روغن‌های هیدروژنه خودداری کنید. روغن‌های هیدروژنه، روغن سویا، روغن پنبه دانه و حتی روغن کانولا در زمره روغن‌های التهاب‌آور قرار دارند.
  • مصرف ترکیبات مرسوم مانند گلوتن، محصولات آردی و محصولات گندم باعث التهاب مفاصل و بدتر شدن آرتروز می‌شوند.

بنابراین اگر می‌خواهید به بهبود آرتروز خود کمک کنید، در رژیم غذایی خود از مصرف این مواد خوراکی امتناع کنید. به علاوه اگر دچار حساسیت یا بیماری‌های شدید خودایمنی هستید، گیاهان تاجریزی مانند بادمجان، گوجه‌فرنگی و فلفل به ایجاد علائم آرتروز کمک می‌کنند؛ بنابراین از این خوراکی‌ها نیز دوری کنید.

مکمل‌ها


شما می‌توانید برای درمان طبیعی آرتروز، برخی مکمل‌ها را به رژیم‌غذایی خود اضافه کنید.

روغن ماهی

روغن‌ماهی خواص متعددی دارد و به درمان بیماری‌های مختلف از جمله درمان آرتروز کمک می‌کند. محققان تحقیقاتی را درخصوص تاثیر روغن ‌ماهی و روغن گل‌گاو زبان در درمان آرتروز روماتوئید انجام داده‌اند و دریافته‌اند که هر سه گروه (گروهی که روغن ماهی مصرف کرده‌اند، گروهی که از دانه‌های گل گاو زبان استفاده کرده‌اند و گروهی که از هر دو استفاده ‌کرده‌اند) با کاهش قابل توجه التهاب و پیشرفت بیماری روبرو شده‌اند. متخصصان تغذیه مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم روغن با کیفیت ماهی را توصیه می‌کنند.

زردچوبه

زردچوبه گیاهی با قدرت ضدالتهاب بسیار بالاست و برای بیمارانی که از آرتروز رنج می‌برند بسیار مناسب است. محققان به بررسی ارتباط آن با اینترلوکین ۶، سیتوکین التهاب آوری که در بیماری آرتروز روماتوئید نقش دارد، پرداخته‌اند و دریافتند زردچوبه به‌طرز قابل توجهی از میزان التهاب می‌کاهد. این مساله نشان می‌دهد که مصرف زردچوبه می‌تواند روش مناسبی برای پیشگیری از ابتلا به آرتروز و پیشرفت علائم آن باشد. می‌توانید در غذای خود از زردچوبه استفاده کنید یا آن را روی غذای خود بریزید. مصرف زردچوبه به‌عنوان یک مکمل در درمان طبیعی آرتروز بسیار کارآمد است. متخصصان تغذیه مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم زردچوبه را توصیه می‌کنند.

آنزیم‌های پروتئینی

آنزیم‌های پروتئینی، سومین مکملی است که باید استفاده کنید. می‌توانید آنزیم‌های پروتئینی مانند آنزیم بروملین را با معده‌ی خالی و در کنار روغن ماهی مصرف کنید. مصرف این خوراکی‌ها می‌تواند به تسکین سریع درد کمک کند. تحقیقات نشان داده‌اند که این آنزیم ها به کاهش التهاب و درمان درد حاصل از آرتروز کمک می‌کنند.

گلوکزامین

گگلوکزامین کندروئیتین یا گلوکزامین سولفات به بدن کمک می‌کند تا بتواند به بازسازی مفاصل سالم بپردازد. این ترکیبات یک روش طبیعی برای تسکین درد مفاصل و استخوان محسوب می‌شوند.

متیل سولفونیل متان

متیل سولفونیل متان (MSM ) یک نوع سولفور است که می‌توانید از آن برای کاهش علائم آرتروز بهره برید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *