درمان بیماری سلیاک با پرهیز از رژیم غذایی حاوی گلوتن

بیماری سلیاک یک بیماری است که سبب التهاب در پوشش روده (به نام روده کوچک) می‌شود. پوشش روده حاوی میلیون‌ها ساختار کوچک به شکل لوله‌ای به نام پرز روده است. این پرزها کمک می‌کنند که غذاها و مواد مغذی به طور موثرتری در بدن هضم شوند. اما در افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند، پرزها به علت التهاب صاف می‌شوند. این بدان معنی است که مواد غذایی و مواد مغذی به راحتی توسط بدن قابل هضم نیستند.

بیماری سلیاک یک بیماری مادام العمری است، بیماری خودایمن جدی که ناشی از واکنش سیستم ایمنی به گلوتن است، پروتئینی که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. تنها درمان برای این عارضه یک رژیم غذایی سخت عاری از گلوتن برای زندگی است.

اگر در هر لحظه مطمئن نیستید که چه چیزی می‌توانید یا نمی‌توانید بخورید، با متخصص تغذیه مشورت کنید. متخصص تغذیه می تواند به شما در برنامه وعده‌ای غذایی بدون گلوتن کمک کند تا بتوانید نیازهای تغذیه خود را برآورده کنید.

مشاورین ما آماده پاسخگویی به سوالات شما از طریق شماره تماس ما هستند.

رژیم غذایی مناسب برای بیماری سلیاک


رژیم غذایی خود را تغییر دهید

این که به خصوص هنگام اولین تشخیص، بارها و بارها شروع به خوردن چیزهای مشابه کنید بسیار وسوسه انگیز است. این معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که پارانویا اولیه شروع شود و به نظر برسد که گویی گلوتن همه جا است. برخی از افرادی که رژیم غذایی بدون گلوتن را دنبال می‌کنند هرگز ترس‌های خود را از دست نمی‌دهند و حداقل بحث در مورد این که آیا این نوع پارانویا مضر است یا خیر، باز است. در حالی که محدودیت‌های جدید بخشی طبیعی از تنظیم شدن زندگی بدون گلوتن هستند، شما هنوز هم باید انواع غذاها را مصرف کنید تا بتوانید تمام مواد مغذی مورد نیاز برای سالم ماندن را دریافت کنید. باید به رژیم غذایی بدون گلوتن فکر کنید. اما شما باید به اضافه کردن مواد غذایی تا حد امکان به بدن خالی از مواد مغذی خود نیز فکر کنید.

عادت کنید هنگام خرید برچسب‌های غذایی را بخوانید

تمام مواد غذایی بسته بندی شده توسط یک قانون مربوط به برچسب آلرژن تحت پوشش قرار می‌گیرند، به این معنی که شما می‌توانید با خواندن لیست مواد تشکیل دهنده بگویید که آیا محصول برای یک رژیم غذایی بدون گلوتن مناسب است یا خیر. اگر غلات حاوی گلوتن به عنوان جزء ترکیبی در محصول مورد استفاده قرار گیرد، باید در فهرست مواد لیست شده باشد (صرفنظر از اینکه چقدر کم است).

به جای مواد غذایی حاوی گلوتن از جایگزین‌های بدون گلوتن استفاده کنید

پاستا، نان و کلوچه‌ها، همه حاوی گلوتن هستند، اما این به این معنا نیست که شما باز هم نمی‌توانید از این غذاها در رژیم غذایی خود لذت ببرید. در عوض، رژیم غذایی خود را به جایگزین‌های غذاهای مورد علاقه بدون گلوتن که در بیشتر سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی سالم پیدا خواهید کرد، تغییر دهید. غذاهای جایگزین بدون گلوتن شامل پاستا، نان، نان رول، غلات و غیره هستند. کسانی که از نظر پزشکی مبتلا به بیماری سلیاک تشخیص داده شده‌اند، می‌توانند برخی از غذاهای اصلی بدون گلوتن را بر اساس تجویز متخصص تغذیه دریافت کنند.

به یاد داشته باشید مقدار زیادی از غذاها به طور طبیعی بدون گلوتن هستند

میوه و سبزیجات تازه، گوشت، مرغ، ماهی، پنیر و تخم مرغ به طور طبیعی بدون گلوتن هستند، بنابراین از اینها به عنوان مبنای وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

غلات کامل را انتخاب کنید 

اگر می‌خواهید یک رژیم غذایی سالم بدون گلوتن داشته باشید، باید غلات کامل را به وعده‌های خود اضافه کنید. این شامل برنج قهوه‎ای، گندم سیاه، دانه‌ی تاج خروس، ارزن و جو دو سر بدون گلوتن است. آنها غنی از فیبر، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و سلنیوم و ویتامین B6، E و نیاسین هستند.

رخی از آنها به شکل غلات کامل یک صبحانه‌ی بسیار عالی هستند. سایر آنها به شکل آردهای مغذی وجود دارند. و برخی نیز به عنوان غذای جانبی در شام بسیار مناسب می‌باشند، بخصوص برنج قهوه‌ای. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های تولید کننده‌ی مواد غذایی بدون گلوتن در حال استفاده از غلات کامل در محصولات خود به شکل شکلات‌های انرژی‌زا، پاستا، نان و کلوچه می‌باشند.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند هر روز حداقل سه بار غلات کامل بخورید. اگر شما به جای برنج سفید برنج قهوه‌ای نودل برنج به جای کوینولا پاستا بخورید، و ساندویچ خود را به جای نان ساخته شده با آرد برنج سفید و نشاسته سیب زمینی و تاپیوکا با نان غلات کامل بدون گلوتن درست کنید، این کار آسانی است.

از آلودگی متقابل آگاه باشید 

حتی یک کمی از گلوتن می‌تواند برای ایجاد علائم برای کسی که مبتلا به بیماری سلیاک است کافی باشد، بنابراین مطمئن شوید که شما خطر آلودگی متقابل با مواد غذایی حاوی گلوتن را به حداقل برسانید. این کار را با شستن سطوح آشپزخانه پیش از استفاده، استفاده از کره و مربای جداگانه به منظور به حداقل رساندن پخش شدن خرده‌ها و خریدن چند کیسه‌ی توستر برای جدا نگه داشتن نان بدون گلوتن انجام دهید.

اهمیت دادن به کلسیم

اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی غذای غنی از کلسیم می‌خورید، به ویژه اگر به تازگی مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده‌اید و کلسیم را به یک رژیم غذایی بدون گلوتن انتقال دهید. سختی‌های یادگیری رژیم غذایی ممکن است باعث فراموشی شما از این که این ماده معدنی مهم است، شود، به خصوص کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک تشخیص داده شده‌اند. کلسیم یکی از مواد مغذی اصلی است که از طریق بیماری سلیاک کشف نشده دزدیده می‌شود و ناکافی بودن کلسیم می‌تواند منجر به مشکلات دراز مدت مانند پوکی استخوان شود. ساردین و سالمون کنسرو شده با استخوان، میگو و کرم بروکلی کنسرو شده، بهترین منابع کلسیم هستند.

شما همچنین می‌توانید از محصولاتی که بعضی اوقات شامل کلسیم اضافه شده هستند مانند آب پرتقال، بهره ببرید. هروز استفاده از مکمل کلیسم را در نظر بگیرید. کلسیم کربنات معمولاً به عنوان بهترین و در دسترس‌ترین نوع زیستی (یعنی به صورتی تجزیه می‌شود که بدن بتواند آن را جذب کند) توصیه می‌شود. توصیه‌های مقدار مصرف بسته به سن و جنس متفاوت هستند. از متخصص تغذیه بپرسید چقدر باید مصرف کنید.

غذاهای لبنی را نادیده نگیرید

غذاهای لبنی مهم هستند حتی اگر دچار عدم تحمل لاکتوز باشید. اما آنها می‌توانند یک مشکل (گاهی اوقات مشکل موقت است) برای کسانی باشند که تازه مبتلا به بیماری سلیاک تشخیص داده شده‌اند. این به دلیل این است که بیماری سلیاک درمان نشده نوک پرزهایی که در آنجا لاکتاز تولید می‌شود را خراب می‌کند. لاکتاز به هضم لاکتوز کمک می‌کند. بدون لاکتاز کافی، پس از مصرف غذای حاوی لاکتوز، می‌توانید به مشکلاتی مانند گاز، التهاب و اسهال مبتلا شوید.

برخی از افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک تشخیص داده شده‌اند، دریافته‌اند که با التیام و خوب شدن روده‌ی کوچک، عدم تحمل لاکتوز در آن از بین می‌رود. برخی دیگر متوجه می‌شوند که عدم تحمل لاکتوز در آنها از بین نمی‌رود زیرا به لحاظ ژنتیکی مستعد عدم تحمل لاکتوز هستند. اگر این مورد باشد و شما همچنان دچار عدم تحمل لاکتوز باشید، از یکی از محصولات موجود در دسترس که به هضم لاکتوز در افراد کمک می‌کند استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید بررسی کنید که بدون گلوتن باشد.

خوراکی‌های خوبی را برای خود آماده کنید

هنگامی که وقت کمی برای غذا درست کردن دارید یا اصلا وقتی ندارید، عالی است که چند وعده غذای آماده را در دولاب یا فریزر داشته باشید. پیدا کردن نوعی که بدون گلوتن باشد غیر ممکن بود. در حال حاضر، تعداد روزافزون شرکت‌ها وعده‌های غذایی یخ زده بدون گلوتن را از پیتزا گرفته تا ماکارونی و مرغ و ماهی سوخاری درست می‌کنند. در صورتی که وعده‌های غذایی کمی دارید که می‌توانید برای چند روز هنگامی که شما یا فرزندانتان فعالیت عصرانه دارید یا حال غذا درست کردن ندارید، روی آنها حساب باز کنید، رژیم غذایی بدون گلوتن یک بار مسئولیت به نظر نمی‌رسد. هر شخصی هر از گاهی نیاز به استراحت از پخت و پز و دوری از گاز دارد.

از سس‌هایی که حاوی گلوتن هستند دوری کنید

بسیاری از سس‌های پاستا، سس گریوی، stocks و چاشنی‌ها حاوی آرد گندم هستند و به همین دلیل حاوی گلوتن هستند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که برچسب را بخوانید و چیزهایی را که مناسب نیست مستثنی کنید. در عوض سعی کنید سس‎های ماکارونی و سس‌های گریوی خود را با استفاده از نشاسته ذرت، نشاسته‌ی اروروت یا نشاسته سیب زمینی تهیه کنید تا آنها را برای گزینه بدون گلوتن غلیظ کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *