رژیم غذایی و تغذیه مناسب برای درمان کم کاری تیروئید

تیروئید چگونگی استفاده سلول‌های بدن شما از انرژی مواد غذایی، فرآیندی که متابولیسم نامیده می‌شود، را کنترل می‌کند. در میان چیزهای دیگر، متابولیسم بدن شما بر دمای بدن، ضربان قلب شما و میزان کالری سوزی شما تاثیر دارد. اگر به اندازه کافی هورمون تیروئید نداشته باشید، سرعت فرآیندهای بدن شما کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که بدن شما انرژی کمتری تولید می‌کند و متابولیسم شما تنبل می‌شود. یک رژیم غذایی مفید می‌تواند مشکلات تیروئید را کنترل و درمان کند. بنابراین، با متخصص تغذیه در این زمینه مشورت کنید.

کم کاری تیروئید شایع‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید و میلیون‌ها نفر در حال حاضر به کم کاری تیروئید دچار هستند و خودشان نمی‌دانند. طبق برخی آمارها، ۴۰ درصد از افراد با برخی از انواع کم کاری تیروئید مواجه هستند. داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند به شما برای درمان تیروئید کم کار کمک کند. پزشکان ما بهترین برنامه غذایی را مطابق با سن و مشکلات شما پیشنهاد می‌کنند. برای آگاهی از ساعات کاری مطب و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل نمایید.

دلایل


شایع‌ترین علت کم کاری تیروئید، تیروئیدیت هاشیموتو است. تیروئیدیت التهاب غده تیروئید است. تیروئیدیت هاشیموتو یک اختلال ایمنی می‌باشد. وجود هاشیموتو باعث می‌شود که بدن شما آنتی بادی‌هایی تولید کند که غده تیروئید را مورد حمله قرار می‌دهند. تیروئیدیت همچنین ممکن است به علت عفونت ویروسی اتفاق بیفتد. علل دیگر کم کاری تیروئید عبارتند از:

  • پرتودرمانی در ناحیه گردن
  • درمان ید رادیواکتیو
  • استفاده از داروهای خاص
  • عمل جراحی تیروئید
  • میزان ید بسیار کم در رژیم غذایی
  • بارداری
  • مشکلات تیروئید در هنگام تولد
  • آسیب یا اختلال غده هیپوفیز
  • اختلال هیپوتالاموس

اگر پزشک، شما را برای کم کاری تیروئید بررسی کند، احتمالا علائمی از جمله موارد زیر را تجربه می‌کنید:

  • خستگی
  • اختلالات خلقی (مانند افسردگی)
  • ریزش مو
  • افزایش وزن
  • یبوست
  • پوست ترک خورده
  • گواتر

رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید


ماهی

اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل آلا، و ماهی تن، این غذا را تبدیل به انتخاب خوبی برای ناهار و شام می‌کنند. کم کاری تیروئید درمان نشده می‌تواند در نتیجه سطوح بالاتری از لیپوپروتئین کم چگالی، یعنی کلسترول بد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. امگا ۳ برای کاهش التهاب، کمک به ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شناخته شده است. ماهی همچنین منبع خوبی از سلنیوم مغذی است که بیشتر در تیروئید متمرکز است. سلنیوم همچنین به کاهش التهاب کمک می‌کند.

آجیل

آجیل، منبع عالی از سلنیوم، یک میان وعده دم دستی است که می‌توانید هر جایی آن را تهیه کنید. آجیل‌ها همچنین در سالادها یا تنقلات سرخ شده قابل استفاده هستند. آجیل‌هایی مانند فندق به ویژه غنی از سلنیوم هستند که به درستی عملکرد تیروئید کمک می‌کند. شما فقط نیاز به خوردن یک یا دو نوع آجیل دارید.

غلات کامل

یبوست یک علامت رایج از کم کاری تیروئید است. غذاهای حاوی غلات کامل مانند سرلاک، نان، ماکارونی و برنج علاوه بر فیبر، سرشار از مواد مغذی هستند که می‌توانند به تنظیم روده کمک کند. با این حال، فیبر می‌تواند با هورمون‌های ساختگی تیروئید، ترنر هشدار دهنده، تداخل کند. برخی از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، از مصرف غلات کامل به طور کامل اجتناب می‌کنند، اما اگر مصرف آن‌ها را انتخاب می‌کنید، توصیه می‌شود داروهای تیروئید خود را چند ساعت قبل یا بعد از خوردن غذاهای حاوی فیبر رژیمی مصرف کنید.

میوه‌ها و سبزیجات کامل

غذاهای کم کالری با چگالی بالا مانند محصولات تازه، پایه و اساس هر برنامه کاهش وزن است. در صورت امکان، در هر وعده غذایی یک نوع میوه یا سبزیجات تازه اضافه کنید. غذاهای خاصی مانند زغال اخته، گیلاس، سیب زمینی شیرین و فلفل سبز نیز سرشار از آنتی اکسیدان هستند، یعنی مواد مغذی که برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی شناخته شده‌اند. با این حال، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید مصرف سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی و کلم را تا ۵ اونس در روز محدود کنند، زیرا این سبزیجات می‌توانند توانایی تیروئید برای جذب ید، که برای عملکرد طبیعی تیروئید ضروری است، را مختل کنند.

لبنیات

ارتباطی بین کمبود ویتامین D و بیماری هاشیموتو، شایع ترین علت کم کاری تیروئید وجود دارد. شیر غنی شده نه تنها ویتامین D را به رژیم غذایی اضافه می‌کند، بلکه مقدار قابل توجهی از کلسیم، پروتئین و ید نیز دارد. از آنجا که هاشیموتو ممکن است منجر به تغییراتی مربوط به مشکلات روده مانند سوزش سر معده شود، غذاهایی مانند ماست دارای باکتری های خوب ممکن است به تنظیم سایر باکتری‌ها کمک کنند.

لوبیا

لوبیا یک غذای ارزان و فراوان و منبع عالی برای تامین انرژی می‌باشد که اگر کم کاری تیروئید باعث ضعف و بی‌حالی شما شده است، مفید خواهد بود. لوبیا حاوی پروتئین، آنتی اکسیدان، کربوهیدرات‌های پیچیده و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همچنین دارای فیبر بالایی می‌باشد، که اگر از یبوست، عارضه شایع کم کاری تیروئید، رنج می‌برید، سودبخش خواهد بود. اگر با لوبیا آشنایی ندارید، انواع مختلفی از آنها وجود دارند که می‌توانید امتحان کنید و همه آن‌ها به عنوان پایه‌ای برای غذای اصلی، پیش غذا، و یا در کنار غذا، در سوپ، سالاد و شوربا قابل استفاده می‌باشند. فقط مطمئن شوید که زیاده روی نکنید. توصیه می‌شود که بزرگسالان روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر دریافت کنند، اما فیبر بیش از حد می‌تواند با درمان کم کاری تیروئید شما در تداخل باشد.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب شود


غذاهای فرآوری شده

اگر فکر می‌کنید تنها با مصرف بیش از حد نمک، و غذاهای فرآوری شده، ید بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنید، تجدید نظر کنید. بیش از ۷۵٪ از مصرف سدیم ما از غذاهای رستورانی، بسته بندی و فرآوری شده تامین می‌شود. اما تولید کنندگان از نمک یددار در محصولات خود استفاده نمی‌کنند.

غذاهای آماده

مشابه غذاهای فرآوری شده، فروشگاه‌های فست فود نیز مجبور به استفاده از نمک یددار در غذاهایشان نیستند. و حتی زمانی که این کار را انجام می‌دهند، ممکن است محتوای ید را تا میزان لازم زیاد نکرده باشند.

گلوتن

افراد مبتلا به بیماری سلیاک، بیماری خود ایمنی که با عدم تحمل گلوتن در گندم، جو و چاودار شناخته می‌شود، همچنین بیشتر در معرض مشکلات تیروئید هستند. مصرف یک رژیم غذایی بدون گلوتن به کنترل علائم کمک می‌کند که همچنین می‌تواند برای محافظت از غده تیروئید مفید باشد.

غذاهای غنی از ید

برخی از انواع کم کاری تیروئید در اثر عدم وجود ید کافی ایجاد می‌شوند. در چنین مواردی، استفاده از نمک یددار یا غذاهای غنی شده با ید می‌تواند مفید باشد. اما مصرف بیش از حد ید می‌تواند اثر متفاوتی داشته باشد و فعالیت غده تیروئید را سرکوب کند. قبل از مصرف مکمل‌ها با متخصص تغذیه مشورت کنید. سیب زمینی ارگانیک و پنیر خام ارگانیک، غذاهای غنی از ید هستند.

مکمل‌های آهن و کلسیم

مصرف مکمل‌های آهن و کلیسم نیز می‌تواند اثربخشی بسیاری از داروهای تیروئید را تغییر دهد.

غذاهای سرشار از فیبر

اگر چه معمولا یک رژیم غذایی غنی از فیبر توصیه می‌شود، مصرف فیبر بیش از حد بلافاصله پس از مصرف داروهای تیروئید ممکن است با جذب آن‌ها تداخل داشته باشد. قبل از خوردن یک وعده غذایی با فیبر بالا (با بیش از حدود ۱۵ گرم فیبر) دو ساعت صبر کنید. سبزیجاتی که سرشار از فیبر هستند، مانند بروکلی، کلم، اسفناج، کیل و جوانه‌های بروکسلی، ممکن است جذب داروهای تیروئید را متوقف کنند. کاهش میزان این محصولات در صبح و درست بعد از مصرف داروهای‌تان می‌تواند کمک کننده باشد.

سویا

فیتواستروژن‌های موجود در سویا و غذاهای غنی از سویا ممکن است فعالیت آنزیمی که هورمون‌های تیروئید را ایجاد می‌کند، مهار کنند. زنانی که مکمل‌های سویا مصرف می‌کنند، سه برابر بیشتر به کم کاری تیروئید مبتلا می‌شوند. از متخصص تغذیه خود برای دریافت راهنمایی در مورد چگونگی تنظیم یا کاهش مصرف خود سوال کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *