فشار خون بالا: درمان و کنترل و کاهش با رژیم غذایی و تغذیه

تغذیه برای فشارخون بالا

فشار خون بالا زمانی اتفاق می افتد که فشار درون شریانات و عروق خونی بدن بیش از حد بالا رفته و دیواره‌ی رگ‌ها کشیده شده و درنتیجه فشار بیشتری بر روی قلب وارد شود. فشار خون طولانی مدت خطر سکته، حملات قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد. اکثر افراد تا زمانی که به مشکلات جدی برخورد نکنند، متوجه فشار خون بالای خود نخواهند شد. می‌توان با استفاده از برخی غذاها فشار خون را کاهش داد، همچنین مکمل‌هایی وجود دارند که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. شما می‌توانید با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی خود نیز فشار خون را کاهش دهید. این روش‌های درمانی خانگی برای فشار خون بسیار ساده بوده و با ایجاد تدریجی این عادت‌ها در زندگی خود، می‌توانید زندگی بسیار سالم‌تری داشته باشید و سلامتی خود را نیز تضمین کنید.

در صورتی که به فشار خون بالا مبتلا هستید و یا قصد دارید از بروز این مشکل در آینده جلوگیری کنید، رعایت رژیم غذایی مخصوص برای فشار خون یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. می‌توانید روش‌های طبیعی برای کاهش فشار خون مثل تغییر در رژیم غذایی، رهایی از استرس و ورزش کردن را امتحان کنید. می‌توانید برای کاهش مؤثر و بی‌خطر فشار خون خود با پزشک مشورت کنید. قبل از ایجاد تغییرات وسیع در رژیم غذایی و برنامه‌ی ورزشی خود نیز با پزشک مشورت کنید. در صورتی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که این داروها با مکمل‌های طبیعی که قصد مصرف آن‌ها را دارید تداخل ایجاد نمی‌کنند. متخصصین در طی جلسه‌ی مشاوره، مؤثرترین راه‌ها برای کاهش فشار خون را به شما معرفی می‌کنند. برای دریافت مشاوره در خصوص کاهش فشار خون بالا و یا جهت رزرو نوبت می‌توانید با شماره تلفن‌های ما تماس حاصل فرمایید.

روش‌های طبیعی برای کاهش فشار خون


تغذیه برای فشارخون بالا

  1. از یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده کنید.  با وجود خوراکی‌هایی مثل زیتون و تخم کتان در رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای ، این رژیم حاوی سطح بالایی از میوه، سبزیجات، غذاهای دریایی و چربی‌های سالم امگا ۳ می‌باشد. یک رژیم غذایی بدون غلات و یا دارای سطح پایین غلات که به‌طور طبیعی غنی از غذاهای دارای امگا ۳ می‌باشد، ایده آل خواهد بود. برخی از مهم‌ترین خوراکی‌های موجود در رژیم غذایی مدیترانه‌ای روغن زیتون، تخم کتان، ماهی‌های آزاد (مخصوصاً سالمون) و مقادیر زیادی میوه و سبزیجات می‌باشند. تمامی این غذاها در کاهش فشار خون به شما کمک می‌کنند.
  2. استفاده از مکمل روغن ماهی

    یکی از اصلی‌ترین دلایل فشار خون بالا، التهاب تدریجی در عروق خونی است. تحقیقات متعددی نشان دهنده‌ی این مطلب هستند که روغن ماهی که دارای مقادیر زیادی از فرم‌های EPA و DHA امگا ۳ می‌باشد می‌تواند التهاب در بدن را کاهش دهد. بنابراین استفاده‌ی روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم از روغن ماهی باکیفیت به همراه وعده‌های غذایی یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای کاهش فشار خون می‌باشد.
  3. از منیزیم برای شل کردن عروق خود استفاده کنید

    منیزیم به شل کردن عروق خونی کمک کرده و می‌تواند تأثیر فوری برای کاهش طبیعی فشار خون داشته باشد (همچنین بسیاری از افراد به کمبود منیزیم مبتلا هستند.). پس آیا باید از مکمل منیزیم استفاده کرد؟ بله. برای رفع مشکل فشار خون، مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم منیزیم می‌تواند شروع خوبی باشد.
  4. پتاسیم بدن خود را افزایش دهید  پتاسیم یک عنصر ضروری برای بدن است و مصرف غذاهای غنی از این ماده مثل آووکادو و صیفی جات می‌تواند اثر سدیم بر روی فشار خون را خنثی کرده و فشار خون را کاهش دهد. برخی از بهترین غذاهای غنی از پتاسیم عبارت‌اند از آب نارگیل و موز. آب نارگیل یک گزینه‌ی بسیار مناسب است در صورتی که می‌خواهید در طول روز یک نوشیدنی شیرین داشته باشید. یکی دیگر از راه‌های خوشمزه برای مقابله با کمبود احتمالی پتاسیم و کاهش طبیعی فشار خون، استفاده از آب نارگیل برای درست کردن یک اسموتی به عنوان صبحانه می‌باشد. جالب است بدانید که مصرف مکمل پتاسیم معمولاً به اندازه‌ی مصرف غذاهای غنی از پتاسیم مؤثر نیست. بهتر است از دوزهای بالای پتاسیم به‌صورت مکمل استفاده نکنید مگر اینکه پزشک این مکمل را برای شما تجویز کرده باشد.
  5. عصاره‌های طبیعی برای کاهش فشار خون

یکی دیگر از روش‌های طبیعی متعدد برای کاهش فشار خون، استفاده از عصاره‌های طبیعی در رژیم غذایی روزانه است. عصاره‌های طبیعی می‌توانند با گشاد کردن عروق، ایفای نقش به عنوان آنتی اکسیدان و کاهش استرس، به کاهش فشار خون شما کمک کنند. موثرترین عصاره‌های طبیعی برای کاهش فشار خون عبارت‌اند از اسطوخودوس، ایلنگ، راوید و کندر.

غذاهایی که فشار خون را کاهش می‌دهند


شکلات تلخ

به دنبال نوعی از شکلات تلخ بگردید که حداقل حاوی ۲۰۰ میلی‌گرم از فنول های کاکائو باشد که باعث کاهش فشار خون می‌شوند.

سیر

سیر و مکمل‌های آن می‌توانند فشار خون را کاهش داده و عضلات صاف بدن را شل کنند. تحقیقات بیشتر به‌طور روزانه در حال کشف اثرات مختلف سیر بر روی سلامت انسان می‌باشند. سیر می‌تواند خون را رقیق کرده، از بسته شدن عروق جلوگیری کرده و درنتیجه فشار خون را کاهش دهد.

اسفناج

اسفناج غنی از منیزیم و فولات بوده و می‌تواند از فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند.

تخمه‌ی آفتابگردان

تخمه‌ی آفتابگردان غنی از پتاسیم، منیزیم و چربی‌های مفید گیاهی است. چربی‌های گیاهی به کاهش سطح کلسترول کمک کرده، عروق خونی را باز می‌کند و درنتیجه فشار خون را در حد طبیعی نگه می‌دارد.

گوجه

گوجه غنی از کلسیم، پتاسیم، ویتامین‌های A, C, E و لیکوپن می‌باشد. ترکیبات موجود در گوجه از تجمع کلسترول در عروق جلوگیری کرده و از طرق مختلفی از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند. لیکوپن که یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در گوجه است تحت اثر گرما فعال می‌شود. بنابراین گوجه را به سوپ یا غذاهای دیگر اضافه کنید.

کلم بروکلی

تحقیقات نشان داده است که کلم بروکلی مزایای متعددی برای سلامتی انسان دارد. بروکلی دارای مقادیر زیادی پتاسیم و کروم است که به تنظیم قند خون و وزن بدن کمک می‌کند. هر دوی این عوامل در بروز فشار خون بالا دخیل هستند.

آب انار

استفاده‌ی روزانه یک لیوان آب انار به مدت ۴ هفته می‌تواند فشار خون سیستولی و دیاستولی را کاهش دهد. علت بروز این امر به خوبی مشخص نیست ولی ممکن است این کاهش فشار خون به دلیل پتاسیم یا پلی فنول های موجود در انار اتفاق افتاده باشد.

غذاهایی که فشار خون را افزایش می‌دهند و باید از آن‌ها پرهیز کنید


  • غذاهای غنی از سدیم: سدیم فشار خون را افزایش می‌دهد، از غذاهای فراوری‌شده‌ی دارای مقادیر زیاد سدیم پرهیز کنید. خیار شور، زیتون و غذاهای کنسرو شده نیز مقادیر زیادی سدیم دارند.
  • چربی‌های ترانس و چربی‌های امگا ۶: این چربی‌ها منجر به افزایش التهاب و فشار خون شده و در غذاهای بسته بندی شده و گوشت‌های عادی یافت می‌شوند.
  • شکر: مصرف زیادی شکر منجر به افزایش فشار خون خواهد شد.
  • کافئین: کافئین زیاد منجر به افزایش فشار خون می‌شود.

نکات مربوط به سبک زندگی که باعث کاهش فشار خون می‌شوند


تغذیه برای فشارخون بالا

آیا برای شما سؤال شده است که چگونه می‌توانید فشار خون خود را بدون تغییر در رژیم غذایی کاهش دهید؟ رهایی از استرس می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. برخی دیگر از راه‌های طبیعی برای کاهش فشار خون عبارت‌اند از خواب مناسب، برنامه ریزی برای وقت آزاد و تفریحات، داشتن دوستانی که به شما انگیزه می‌دهند و همچنین ورزش کردن روزانه. ورزش روزانه و رژیم غذایی شما نقش مهمی در جلوگیری و یا ایجاد فشار خون بالا خواهند داشت. یکی از مضرترین عوامل در زندگی هر فرد استرس است. برای مدیریت استرس می‌توانید از تکنیک‌های مخصوص مثل تنفس عمیق، یوگا، خاطره‌نویسی و یا هنر درمانی استفاده کنید. شما می‌توانید با فکر کردن و داشتن استرس در مورد یک موضوع به‌راحتی فشار خون خود را تا حد خطرناکی افزایش دهید. تصور استرس می‌تواند تأثیری برابر با اتفاقات استرس‌آور واقعی داشته باشد. در واقع، این امر پایه‌ی اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) می‌باشد. همچنین کارفرمایان و ورزش کاران المپیک با استفاده از این تصور عملکرد خود را افزایش می‌دهند. بهترین راه برای پیشگیری از فشار خون بالا داشتن سبک زندگی سالم است. منطقی به نظر می‌رسد!

 

 “کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *