مصرف داروها،قرص ها و ضد اشتهای گیاهی زیر نظر پزشک متخصص تغذیه

مصرف داروهای ضد اشتها

هیچ شکی وجود ندارد که پرخوری -و ارتباط آن با اضافه وزن و چاقی روز افزون مردم- یکی از پیچیده‌ترین و چالش‌زاترین مشکلات در سلامت امروزه است. دلایل بسیاری برای اینکه همیشه احساس گرسنگی می‌کنید وجود دارد، از جمله کمبود مواد مغذی، یا کمبود فیبر یا چربی‌های سالم در رژیم غذایی، خستگی یا میزان بالای استرس عاطفی. مکمل‌های طبیعی ضد اشتها می‌توانند به دستیابی به سیری و پرهیز از پرخوری کمک کنند بدون اینکه خطرات قرص‌های رژیمی را به همراه داشته باشند.برخی از دلایل اصلی که قرص‌های کاهش وزن ضد اشتها تا حدی خطرناک در نظر گرفته شوند شامل تداخلات دارویی، ترکیبات فاسد یا غیر مجاز، مقادیر بالای کافئین، و افزودنی‌های مصنوعی هستند که باعث تداخلات منفی می‌گردند.اما چنانچه این داروها زیر نظر پزشک متخصص تغذیه تجویز شوند، نه تنها عوارض آنها به حداقل می‌رسد بلکه سرعت کاهش وزن نیز افزایش می‌یابد.

مراقب قرص‌های لاغری و ضد اشتها باشید!
سرکوب کننده‌های اشتها داروهایی هستند که باعث می‌شوند احساس پیری کنید و در نتیجه اشتها کاهش می‌یابد. قرص‌های ضد اشتها (که تحت عنوان قرص‌های رژیمی نیز شناخته می‌شوند) پاسخ‌های هورمونی را تحریک می‌کنند که سیگنال‌های مغز که باعث انتقال احساس گرسنگی می‌شوند را مختل می‌کنند.آنها همچنین می‌توانند باعث شوند که سریع‌تر احساس سیری کنید. از نظر تئوری این بدان معنی است که کمتر می‌خورید و بنابراین وزنتان کاهش می‌یابد.هرچند، قرص‌های ضد اشتها می‌توانند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند و حتی باعث مرگ شوند.چاقی و اضافه وزن یکی از دغدغه‌های اصلی انسان مدرن است. با تغییر سبک زندگی انسان‌ها مانند کاهش فعالیت فیزیکی، بسیاری از افراد از اضافه وزن رنج می برند. روش‌های متفاوتی برای رسیدن به وزن ایده‌آل وجود دارد. نکته قابل توجه این است که نباید هیچ کدام از این روش‌ها به صورت خودسرانه و بدون مشورت پزشک متخصص تغذیه انجام گیرد. به عنوان مثال استفاده از قرص‌ها و داروهای ضد اشتها امروزه مورد توجه قرار گرفته است. توصیه می‌شود برای شروع این درمان موثر با پزشک متخصص خود مشورت نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت با شماره‌های ما تماس حاصل فرمایید.

داروی ضد اشتها چیست؟


داروهای ضد اشتها قرص‌ها، نوشیدنی‌ها، مکمل‌ها یا غذاهای کاملی هستند که مانع پرخوری شما می‌شوند. سرکوب کننده‌های طبیعی اشتها –که دارای شباهت‌هایی با قرص‌های کاهش وزن تجاری هستند اما تفاوت‌های مهمی با آنها دارند- می‌توانند برخی از مشکلات مرتبط با چاقی یا پرخوری احساسی را تا حدی با متعادل کردن میزان هورمون‌های گرسنگی برطرف کنند.

بهترین قرص‌های ضد اشتها


در زیر به چند نمونه از قرص‌های ضد اشتها اشاره شده است. با توجه به عوارض احتمالی قرص‌ها توصیه می‌شود حتما آنها را زیر نظر پزشک متخصص تغذیه مصرف نمایید.

فنترمین

فنترمین

فنترمین که نام‌های تجاری آن Adipex-P و lonamin است، یکی از دو داروی متداول ضد اشتها می‌باشد. این دارو بصورت یک دوز در روز –اگر دوره‌ی بلند مدت آن استفاده شود- یا قبل از هر وعده‌ی غذایی تجویز می‌شود و باید همراه با غذا مصرف شود. توصیه این است که فنترمین را به مدت ۳ تا ۶ هفته مصرف کنید. عوارض جانبی خفیف شامل یبوست، خشکی دهان، اسهال، استفراغ و تغییر مزه دهان می‌باشند.

فن دی مترازین

فن دی مترازین

فن دی مترازین که نام‌های تجاری آن شامل Adipost، Bontrol، Obezine، Anorex، Plegine و Appcon می‌باشد، دو تا سه بار در روز قبل از وعده‌های غذایی مصرف می‌شود. این دارو نیز مانند فنترمین باید تنها به مدت ۳ تا ۶ هفته مصرف شود و هنگامی که دیگر تاثیر ضد اشتها ندارد باید قطع گردد. فن دی مترازین دارای خواصی مشابه با آمفتامین است که بسیار اعتیادآور بوده و می‌تواند منجر به وابستگی، بی‌خوابی، کح خلقی، افزایش ضربان قلب و روان پریشی شود.

دی اتیل پروپیون

دی اتیل پروپیون

دی اتیل پروپیون که نام‌های تجاری آن شامل Tenuate و Tenuate Dospan است، یک یا سه بار در روز همراه با وعده‌های غذایی مصرف می‌شود. این دارو می‌تواند باعث شکل گیری عادت شود و مانند فنترمین و فن دی مترازین تنها به مدت ۳ تا ۶ هفته توصیه می‌شود. عوارض جانبی آن شامل خشکی دهان، ‌سرگیجه، افسردگی و استفراغ می‌باشد.

لورکاسرین هیدروکلراید

لورکاسرین هیدروکلراید

لورکاسرین هیدروکلراید که تحت نام تجاری Belviq به فروش می‌رود، با تاثیر گذاشتن روی میزان سروتونین در مغز اشتها را کنترل می‌کند. سروتونین با سلول‌های مغز فعل و انفعال داشته و این سیگنالینگ سروتونین باعث تنظیم اشتها می‌گردد. این دارو با تنظیم میزان سروتونین بر اشتها تاثیر می‌گذارد.

مواد ضد اشتهای طبیعی که به کاهش وزن کمک می‌کنند


مواد ضد اشتهای طبیعی که به کاهش وزن کمک می‌کنند

محصولات کاهش وزن بسیاری در بازار وجود دارند.آنها به طرق مختلفی عمل می‌کند، یا با کاهش اشتها، مسدود کردن جذب برخی مواد مغذی یا افزایش مقدار کالری‌های که می‌سوزانید.

شنبلیله

شنبلیله گیاهی از خانواده‌ی حبوبات است. دانه‌های آن بعد از اینکه خشک شده و سپس خرد شوند مورد استفاده‌ترین بخش گیاه می‌باشند.شنبلیله با کند کردن تخلیه معده و به تاخیر انداختن جذب کربوهیدرات و چربی عمل می‌کند. این امر باعث کاهش اشتها و کنترل بهتر قند خون می‌گردد.

گلوکومانان

افزایش مصرف فیبر یک روش عالی برای کنترل اشتها و کاهش وزن می‌باشد. یکی از شناخته شده‌ترین فیبرهای قابل حل گلوکومانان است که برای کاهش وزن بسیار موثر می‌باشد. این ماده هم اشتها را کاهش می‌دهد و هم باعث کاهش مصرف غذا می‌گردد.گلوکومانان همچنین می‌تواند آب را جذب کند و تبدیل به یک ژل چسبناک شود که بدون اینکه هضم شود تقریباً بدن تغییر وارد روده می‌گردد.خاصیت حجم دهنده‌ی گلوکومانان به افزایش سیری و به تاخیر انداختن تخلیه‌ی معده کمک می‌کند که می‌تواند در کاهش مصرف غذا و کاهش وزن موثر باشد.

گیمنما

گیمنما (Gymnema sylvestre) گیاهی است که بیشتر با خواص ضد دیابت خود شناخته می‌شود. با این حال می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.ترکیبات فعال آن به نام اسیدهای گیمنمیک باعث مسدود شدن شیرینی غذا می‌گردد. به بیان دیگر، مصرف گیمنما می‌تواند مزه‌ی شکر در دهان را کاهش داده و با هوس برای شکر مبارزه کند.

گریفونیا سیمپلیسیفولیا

گریفونیا سیمپلیسیفولیا گیاهی است که به عنوان یکی از بهترین منابع ۵-هیدروکسی تریپتوفان (۵-HTP) شناخته می‌شود.۵-HTP ترکیبی است که در مغز تبدیل به سروتونین می‌گردد. افزایش میزان سروتونین با سرکوب اشتها بر مغز تاثیر می‌گذارد.

عصاره چای سبز

چای سبز برای هزاران سال مصرف شده است و همچنان یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های در دسترس می باشد. این گیاه در صدها مطالعه‌ی مرتبط با هر چیزی از پیشگیری از اختلالات شناختی مانند زوال عقل تا کنترل سوء عملکرد متابولیک مورد بررسی قرار گرفته است. اخیراً ثابت شده که برخی از آنتی اکسیدان‌ها و مواد موجود در عصاره چای سبز دارای تاثیرات مفیدی در بیماری‌های متابولیک و بهبود در تنظیم هورمون‌های اشتها می‌باشند.نشان داده شده که مصرف چای سبز در مقایسه با داروهای کنترل کننده یا پلاسیبو منجر به کاهش چشمگیر وزن می‌شود. یک مطالعه که تاثیر عصاره چای سبز را در گروهی از بزرگسالان آزمایش کرده و نتایج آن را با یک گروه کنترل که چای سبز مصرف نمی‌کردند، مقایسه کرد نشان داد که بعد از ۱۲ هفته، افرادی که ۸۵۷ میلی‌گرم چای سبز مصرف کرده بودند، دارای میزان بسیار کمتری از گرلین (هورمون گرسنگی) می‌باشند.

عصاره زعفران

برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف برخی از عصاره‌های زعفران می‌تواند با افزایش میزان اندورفین و سروتونین تاثیرات مثبتی روی تنظیم خلق و خو داشته باشد. تاثیرات زعفران برای کاهش اشتها از جمله کاهش مصرف تنقلات و بهبود مزاج به نظر ناشی از افزایش عملکرد سروتونین در بدن است. این امر بعد از ۶ تا ۸ هفته درمان به بهبود علائم افسردگی، پرخوری عاطفی و سندرم پیش از قاعدگی کمک می‌کند. در حقیقت برخی مطالعات نشان داده‌اند که عصاره زعفران می‌تواند مانند یک داروی ضد افسردگی با دوز پایین (مانند فلوکستین یا ایمی پرامین) عمل کند.

قهوه

قهوه یکی از پر مصرف‌ترین نوشیدنی‌های مصرفی در جهان است. قهوه و درصد بالای کافئین آن دارای مزایای سلامتی متعددی هستند.مطالعات روی قهوه نشان داده‌اند که می‌تواند با افزایش سوزاندن کالری و تجزیه چربی به کاهش وزن کمک کند.علاوه بر این، قهوه می‌تواند در کاهش اشتها موثر باشد و از این رو باعث کاهش وزن گردد. به نظر می‌رسد که مصرف کافئین نیم تا چهار ساعت قبل از یک وعده غذایی می‌تواند بر تخلیه معده، هورمون‌های اشتها و احساس گرسنگی تاثیر بگذارد.

روش‌های علمی برای کاهش گرسنگی و اشتها


برای کاهش وزن شما معمولاً نیاز به کاهش مصرف کالری روزانه خود دارید.متاسفانه رژیم‌های کاهش وزن اغلب منجر به افزایش اشتها و گرسنگی شدید می‌شوند.این امر می‌تواند کاهش وزن و ادامه دادن آن را بسیار دشوار کند.

مصرف پروتئین کافی

اضافه کردن پروتئین بیشتر به رژیم غذایی می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد و باعث شود که در وعده‌ی غذیی بعدی کمتر بخورید که به کاهش وزن کمک می‌کند.

مصرف غذاهای سرشار از فیبر

مصرف فیبر زیاد باعث کشیده شدن معده شده، نرخ تخلیه‌ی آن را آرام می‌کند و بر آزادسازی هورمون‌های سیری تاثیر می‌گذارد.علاوه بر این، فیبر می‌تواند در روده مخمر شود. این امر باعث ایجاد اسیدهای چرب کوتاه زنجیر شود که به افزایش احساس سیری کمک می‌کند.

به جای مایعات مواد غذایی جامد مصرف کنید

کالری‌های جامد و مایع می‌توانند تاثیرات متفاوتی روی اشتها داشته باشند.یک مطالعه‌ی جدید نشان داده است که در مقایسه با مواد غذایی جامد، افرادی که میان وعده‌های مایع مصرف می‌کنند ۳۸ درصد کمتر احتمال پرخوری در وعده‌ی غذایی بعدی را خواهند داشت.

آب بنوشید

آب بنوشید

نوشیدن آب می‌تواند به کاهش گرسنگی قبل از وعده‌های غذایی کمک کند.همچنین می‌تواند احساس سیری را بعد از یک وعده‌ی غذایی افزایش داده و باعث تسریع کاهش وزن گردد.در حقیقت مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که قبل از یک وعده غذایی دو لیوان آب می‌نوشند، ۲۲ درصد کمتر از افرادی که آب نمی‌نوشند غذا می‌خورند.دانشمندان عقیده دارند که حدود ۵۰۰ میلی لیتر آب برای کشیدن معده به حدی که سیگنال‌های سیری را به مغز بفرسد کافی است.آب همچنین به سرعت از معده خارج می‌شود. از این رو بهتر است که آب را تا حد ممکن نزدیک به وعده غذایی خود بنوشید.نکته جالب اینکه شروع کردن وعده غذایی با سوپ نیز می‌تواند چنین تاثیری داشته باشد.محققان دریافته‌اند که مصرف یک کاسه سوپ قبل از وعده غذایی گرسنگی را کم کرده و میزان کالری مصرفی از وعده غذایی را نیز حدود ۱۰۰ کالری کاهش می‌دهد.

آگاهانه غذا بخورید

آگاهانه غذا بخورید

در شرایط طبیعی، مغز می‌داند که شما گرسنه هستید یا سیر.با این حال، غذا خوردن با سرعت یا در حالتی که حواستان به چیز دیگری مشغول است می‌تواند کار مغز برای تشخیص این سیگنال‌ها را دشوارتر کند.بنابراین باید این عوامل منحرف کننده‌ی ذهن را از بین ببرید و روی غذایی که جلویتان است تمرکز کنید که بخش مهمی از خوردن آگاهانه است.همچنین به نظر می‌رسد که بین گرسنگی، سیری و آنچه که چشمانتان می‌بیند ارتباط وجود دارد.

شکلات تلخ مصرف کنید

تلخی شکلات به کاهش اشتها و میل به شیرینی کمک می‌کند.محققان همچنین عقیده دارند که اسید استریک موجود در شکلات تلخ می‌تواند به کند کردن هضم کمک کند و باعث افزایش احساس سیری شود.حتی تنها بوییدن این شکلات نیز می‌تواند چنین تاثیری داشته باشد.

کمی زنجبیل بخورید

زنجبیل دارای مزایای سلامتی متعددی است. این مزایا شامل کاهش حالت تهوع، درد عضله، التهاب و میزان قند خون می‌باشند.

غذا خوردن در بشقاب‌های کوچک‌تر

کاهش اندازه‌ی ظرف غذا می‌تواند کمک کند که بطور ناخودآگاه میزان غذای خود را کاهش دهید و در نتیجه بدون اینکه احساس کم خوردن کنید غذای کمتری مصرف می‌کنید.

ورزش

ورزش به کاهش فعال‌سازی نواحی مغز که مرتبط با هوس‌های غذایی هستند می‌انجامد که می‌تواند منجر به انگیزه‌ی کمتر برای خوردن شود.همچنین می‌تواند میزان هورمون گرسنگی را کاهش دهد در حالی که باعث افزایش احساس سیری می‌گردد.مطالعات نشان می‌دهند که ورزش‌های هوازی و مقاومتی بطور یکسانی در تاثیر گذاشتن روی میزان هورمون و اندازه‌ی وعده غذایی مصرفی بعد از ورزش موثر هستند.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *